MudSweatTrails - Het platform van en voor trailrunners in de Benelux

Het platform voor Nederlandstalige trailrunners met actueel nieuws, know-how, reviews, trail events en de meest complete trailkalender

MudSweatTrails op InstagramVolg MudSweatTrails via TwitterMudSweatTrails op FaceBooke-mail MudSweatTrailsdoorzoek mudsweattrails.nl

Dutch Runners - partner van MudSweatTrails

In the Spotlight


PETZL Reactik Plus

 

 

Sponsors

 

Dalen

Na een klim volgt bij de meeste Trails een afdaling. Een vermoeid lichaam van het klimmen maakt het dalen nog uitdagender. Je coördinatie is verminderd en de verzuring in je benen begint snel op te lopen doordat je letterlijk klappen aan het opvangen bent. Onderstaand een aantal basistips om effectiever en soepeler te kunnen afdalen:

  • Hoe meer energie je op de top van een beklimming over hebt, hoe beter je de beheersing hebt over je paslengte en plaatsing van je voet in de afdaling. Beiden elementen zijn een wezenlijk onderdeel van effectief dalen.
  • Door snel te 'schakelen tussen paslengtes' kun je afdalingen meer gecontroleerd nemen. Train daarom regelmatig afdalingen om dit schakelen te ontwikkelen. Wissel paslengtes, bijv. door vals plat naar beneden een grote pas en te nemen en op steilere stukken korte passen te nemen. Ook zul je zien dat je door training een vluggere voetbeweging ontwikkelt, die ervoor zorgt dat je onverwachte stappen makkelijk kunt corrigeren. 
  • Door te werken aan een juiste plaatsing van je voet kun je met meer vertrouwen afdalen Belangrijke tip: kijk regelmatig verder voor je uit om te zien er obstakels op je pad komen (net als bijvoorbeeld bij skien. Je bouwt door veel trainen kennis op welke lijnen je het beste kunt lopen om effectief te dalen. 
  • Voorkom het 'boven op je rem staan', door in steile afdalingen S-bochten te maken. Op die manier maak je de natuurlijke hellingshoek kleiner en kun je vloeiender dalen. En ziet afdalen er ook soepeler uit. 
  • Bouw vertrouwen op door gericht op afdalingen te trainen. En een val- of glijpartij op steile stukken zijn onderdeel van deze sport. Net als een gezonde dosis lef! 

Dit zijn een aantal van de tips die ook aan bod komen in onze clinics. Wil je deze bijwonen? Kijk hiervoor op de clinicpagina voor de data en schrijf je in.  

Sponsors

site: IanusWeb