MudSweatTrails - Het platform van en voor trailrunners in de Benelux

Het platform voor Nederlandstalige trailrunners met actueel nieuws, know-how, reviews, trail events en de meest complete trailkalender

MudSweatTrails op InstagramVolg MudSweatTrails via TwitterMudSweatTrails op FaceBooke-mail MudSweatTrailsdoorzoek mudsweattrails.nl

Dutch Runners - partner van MudSweatTrails

In the Spotlight

 

 

Sponsors

Klimmen

"Don't attack the mountain" 

Laaglanders en beginnende klimmers zijn geneigd elke beklimming op de macht te nemen / aan te vliegen. Met als gevolgd dat je op langere beklimming 'geparkeerd' komt te staan. Of geen energie meer hebt voor de afdaling die volgt. Onderstaand een aantal tips die je kunnen helpen om effectief te leren klimmen: 

  • Beoordeel de lengte en hellingsgraad van de klim. Pas je ritme en paslengte hierop aan. 
  • Probeer je lichaam iets voorover met de helling mee te buigen. Houd je hoofd en blikveld 3-4 passen voor je. Op die manier kun je continu kijken wat de ideale lijn naar boven is. Zie onderstaande foto als voorbeeld:

Klimtechniek

  • Maak korte passen om sneller uit te kunnen wijken. En om meer grip te houden in uitdagend terrein. Door kleinere passen te maken belast je knieen en bovenbenen ook minder. Kortom: je bent effectiever aan het klimmen. Op die manier kun je op de top van de beklimming weer omschakelen naar een grotere pas of heb je energie om aan de afdaling te beginnen. 
  • Swing je armen losjes langs je lichaam. Probeer door ontspanning in je bovenlichaam je armen in een ritme mee te laten bewegen. Deze tips zijn goed in beeld gebracht op onderstaande video:

Door het hoogteprofiel en de routekaart goed te bestuderen maak je de route voor jezelf levendig. Probeer de route in je hoofd al een keer te lopen. Of een dag van te voren wandelend af te leggen. Op die manier kun je inschatten hoe je de beklimming moet doseren en waar je kunt herstellen. 
 

Dit zijn een aantal van de tips die ook aan bod komen in onze clinics. Wil je deze bijwonen? Kijk hiervoor op de clinicpagina voor de data en schrijf je in. 

Lees ook het eerder verschenen artikel 'to run or to hike - that's the question!' Over de keuze tussen hardlopen of looppas bij het klimmen.

Nog een artikel over heuveltraining

Een eerder verschenen artikel over lopen met stokken; deel 1 en deel 2

Sponsors

site: IanusWeb