MudSweatTrails - Het platform van en voor trailrunners in de Benelux

Het platform voor Nederlandstalige trailrunners met actueel nieuws, know-how, reviews, trail events en de meest complete trailkalender

MudSweatTrails op InstagramVolg MudSweatTrails via TwitterMudSweatTrails op FaceBooke-mail MudSweatTrailsdoorzoek mudsweattrails.nl

Dutch Runners - partner van MudSweatTrails

In the Spotlight


PETZL Reactik Plus

 

 

Sponsors

 

Veelgestelde vragen

Wat is het verschil tussen crossen en Trailrunning?
Deze takken van de hardloopsport hebben overlap. Maar er zijn een aantal wezenlijke verschillen. Dit artikel geeft je meer uitleg over het verschil tussen crosslopen en Trailrunning.

Kun je in Nederland wel Trailrunnen?
Trailrunners zijn creatief en weten overal wel geschikte paden te vinden. In Nederland zijn er legio mogelijkheden. Noord- en Zuid-Holland hebben schitterende off-road paden door de duinen, de Utrechtse Heuvelrug heeft veel wandelroutes die ook je ook kunt hardlopen, op de Veluwe zijn uitgestrekte mogelijkheden en heuvelmeters te vinden, Limburg heeft veel uitdagende paden door het glooiende land en mountainbikeroutes vind je door het hele land. Ga zelf op onderzoek uit, je zult verbaast zijn wat voor een mooie paden je kunt ontdekken! 

Kijk ter inspiratie ook de routepagina of voor georganiseerde Trails op de kalender van de BeNeLux.  

Heb ik voor Trailrunning een betere conditie nodig dan hardlopen over de weg?
Als je heuvelmeters opzoekt of moeilijke ondergrond (modder, boomstronken), dan heb je het als hardloper iets zwaarder dan op een vlakke weg. Je bent je namelijk meer aan het concentreren op je passen en je ademhaling en hartslag zullen sneller omhoog gaan als je klimt. Het is de kunst om je tempo aan te passen aan de omstandigheden. Deze natuurlijke manier van lopen leert je goed luisteren naar je lichaam en na te denken over het tempo dat je loopt. Deze tak van sport draait om beleving en genieten van de omgeving. Je hoeft je niet te schamen als je over moet schakelen op een looppas om op adem te komen. Je hebt zelf in de hand hoe lang en zwaar je jouw route maakt! Zorg in ieder geval dat je je mobiel meeneemt dat je mensen kunt bellen als dit nodig is. 

Lees ook meer over hardlopen of looppas?

Trailrunning in Nederland

Heb ik voor Trailrunning aparte schoenen nodig?
Ja. Ga je serieus vaker off-road routes lopen dan is dit aan te raden. Je hebt meer grip, stabiliteit en als je kiest voor Gore-Tex ook droge voeten. Meer informatie hierover kun je lezen op de materiaalpagina.  

Ik zie weleens hardlopers door het bos met een rugzak. Is dat nodig?
Trailrunning is een avontuurlijke manier van hardlopen. Dat zorgt ervoor dat je soms niet precies weet hoe lang je ronde zal zijn. En dat je dus sportdrank en andere voeding mee moet nemen. En dat je een kaart nodig hebt om af en toe je route te bepalen. Een opbergmogelijkheid voor een extra kledingstuk is ook prettig voor wisselend weer. Je mobiele telefoon is essentieel om mee te nemen en kun je makkelijk wegstoppen in je rugzak. Deze rugzakken zijn overigens speciaal voor deze sport gemaakt. Het lopen met een rugzak went snel, mits je deze goed hebt aangemeten en ingepakt. 

Lopers die niet langer dan een uur op pad gaan kunnen makkelijk zonder rugzak af. 

Lees meer over rugzakken en drinksystemen op de materiaalpagina. 

Hoe kan ik mijn gelopen kilometers achterhalen?
Vergeet te denken in kilometers! Denk in minuten en uren die worden beinvloed door een aantal factoren, zoals hoogtemeters en het type ondergrond. 

Horloges met een GPS functionaliteit geven je wel de mogelijkheid je routes te projecteren en de afstand te achterhalen. Met een website zoals Runmap kun je deze route projecteren en krijg je ook inzicht in het aantal hoogtemeters. 

Trailrunning is iets voor doorgewinterde hardlopers. Je moet minstens een marathon kunnen lopen. Klopt dat?
Nee, dit is een misvatting. Doordat Trailrunning minder impact heeft op je gewrichten (door afwisseling en een zachtere ondergrond) is het mogelijk om langere afstanden te lopen. De afwisseling en landschappen werken ook positief voor motivatie en werken het langere afstand lopen wel in de hand. Als je een 10 kilometer kunt hardlopen. En je voelt je ook vertrouwt op bospaden. Dan kun je al plezier ervaren aan Trailrunning en bosroutes gaan lopen.

Om mensen wat meer vertrouwen te geven in off-road terrein, organiseren we clinics.

Wil je meedoen aan een georganiseerde Trail in Nederland? Kijk op de kalender
 


Lees meer over wedstrijden in Frankrijk, waarbij een gezondheidsverklaring noodzakelijk is voor deelname. 

 

 

Sponsors

site: IanusWeb