MudSweatTrails - Het platform van en voor trailrunners in de Benelux

Het platform voor Nederlandstalige trailrunners met actueel nieuws, know-how, reviews, trail events en de meest complete trailkalender

MudSweatTrails op InstagramVolg MudSweatTrails via TwitterMudSweatTrails op FaceBooke-mail MudSweatTrailsdoorzoek mudsweattrails.nl

Dutch Runners - partner van MudSweatTrails

In the Spotlight


PETZL Reactik Plus

 

 

Sponsors

 

Het gebruik van stokken bij trailrunning - deel 2

Wanneer ga je ze gebruiken?
Dat is voor iedereen verschillend en afhankelijk van; de lengte van de trail, het totale hoogteverschil, het aantal hoogtemeters per kilometer en het profiel (weinig lange hellingen of heel veel hele kleintjes) en uiteraard je eigen ervaring en klimcapaciteiten.  Bij de een is dat  35 km met 1.200 hoogtemeters. Voor de ander pas bij 50 km met 3.000 hoogtemeters. Een ervaringskwestie dus. 

Welke stokken komen in aanmerking?
Vermijd de superlichte, klein opvouwbare aluminium stokken; ik heb er al vele zien breken. De invloed van het stokgewicht is vrijwel niet meetbaar in het energie verbruik, zolang je onder de 600 gram voor een paar stokken blijft.

In praktijk blijkt dat maar heel weinig trailers de stokken inschuiven bij de afdaling (in ieder geval bij lange afstanden). Je kan dan dus net zo goed niet inschuifbare stokken gebruiken. Het scheelt iets in gewicht en je weet zeker dat ze niet spontaan iets inschuiven.
De goedkoopste stokken hebben een schroefkop als punt; snelle slijtage. Goede stokken hebben een scherp hardmetalen puntje; hierdoor heb je heel weinig kans op wegglijden. De ‘schoteltjes’ zijn in de bergen, zolang er vrijwel geen sneeuw ligt overbodig. Welke hangrepen (schuin naar voren of recht) is een persoonlijke kwestie. Sommige stokken hebben, in plaats van polslussen, makkelijk aan te koppelen handschoentjes; comfortabel maar wat doe je als het zo koud is dat je echte handschoentjes nodig hebt ?  Bij het gebruikelijke knoeien met cola, gels & sportdrank wordt het snel een plakkerig gedoe.

Welke lengte moeten ze zijn?
De trailrunner gebruikt langere stokken dan de wandelaar. De lengte voor de trailer is van de grond tot aan je borstbeen, dan wel tot aan de onderkant van je oksel. De geroutineerde langlaufers tussen de trailers haal je er zo uit, zij hebben vaak nog langere stokken.

Moet je er mee trainen?
Alles wat je in wedstrijden wil gebruiken zal je in training moeten oefenen. Dat geldt ook voor het gebruik van stokken. Het vraagt extra inspanning van arm en romp spieren dus die moeten daar aan gewend zijn. Een crosstrainer (in z’n zware stand) is een goed trainings  apparaat voor je spieren; maar het qua techniek draagt het niets bij. Belangrijk is dat je routine en automatismen kweekt.

Hoe gebruik je ze efficiënt?
Met een stok duw je af, dat betekent dus dat de punt nooit ‘voor’ je voeten staat. Je zet ze er naast je voet neer op het moment dat je je voet neerzet. Ze gaan dus mee in het natuurlijke ritme van je armen en benen. Terwijl je bergop zonder stokken juist kleinere passen maakt, maak je met stokken juist grotere passen dan normaal, je voet hierbij goed afrollen. Een langere pas is uit oogpunt van energieverbruik efficiënter.

Bij extreem steil terrein, grote rots blokken, kun je ze tegelijkertijd voor je neer zetten om je er aan op te trekken.

Bekijk ook deze video over het bergop lopen met stokken ter ondersteuning van dit verhaal.

En lees ook het eerder verschenen deel 1.

Bij dit artikel werd gebruik gemaakt van “Ulrafondus” en onderzoeks resultaten van de Universiteit van St Etiènne. Foto's door Akunamatata (Fr)

informatie_over_lopen_met_stokken

Berichttype: 

Reacties

We nodigen je uit je reactie te posten of vraag te stellen. Op die manier kunnen we als community elkaar inspireren en van elkaar leren. De redactie heeft het recht kwetsende of zuiver commercieel geladen boodschappen van het forum te verwijderen.

Alle bekende open deuren over stokken kwamen weer voorbij. Bewezen profijt is er niet of nauwelijks.

Wel bewezen is, dat de meervoudig UTMB-winnaars Marco Olmo en Kilian Jornet - de oudste en jongste winnaars - ze niet nodig hadden.

hey Ton, dank voor je reactie. Ben ook wel benieuwd wat je eigen ervaringen zijn?

Mijn ervaring met stokken?

Als loper met stokken: géén. Lopen hoor je in mijn ogen met je benen te doen, zonder gebruik te maken van hulpmiddelen.

Als loper te midden van andere lopers met stokken: alleen maar negatieve! Om niet geraakt te worden, moet je voortdurend op je hoede zijn, want dat zijn die lopers met stokken niet; noch als ze ze gebruiken, maar al helemaal niet als ze ze alleen maar meedragen. Zelfs in ravito's richten ze ravages aan. Stokken onder de arm, dan 180 graden draaien en met de stokken achter de rug een tafel met drinken leeg vegen!

Als het aan mij lag, dan werden stokken in elke wedstrijd verboden.

Beste Ton, In de ultra-trail zijn er wel degelijk voordelen. Uitstel van vermoeidheid in spiergroepen waardoor je die spiergroep langer met een hoger percentage kan inzetten. Dit heeft als gevolg een betere vertragings coëfficient gedurende je ultra-trail.  De Universiteit van St Etienne doet onderleiding van G. Millet (meerdere malen top 10 utmb, 3e bij de tdg) al jaren onderzoek naar deze mechanismes. De beter getrainde ultra-trailers hebben er op kortere afstanden dan ook geen profijt van. Wanneer het profijtelijk wordt is dus afhankelijk van iemand zijn training en ervaring, en verandert dus ook in de loop der tijd.  Iemand met de ervaring van M.Olmo heeft een vertragingscoefficient van ongeveer 0.9, voor hem valt er geen winst te behalen, Dit geldt ook voor Kilian, een extreem snelle stijger maar geen bijzondere afdaler. Bij de utmb, die niet extreem technisch is en veel glooiende stukken kent laat een deel van de hele snelle lopers ze thuis. (In de franse ultra-trail staat de utmb te boek als "roulant")  Voor de mindere goden, waar ik mezelf onder reken, neem ik ze mee vanaf ongeveer 100km met 4500mD+ Een paar jaar geleden lag deze, uiteraard gevoelsmatige, drempel een stuk lager.

 

 

 

 

 

 

 

Beste Ton

liever niet iedereen over dezelfde kam.  Je hebt steeds en overal mensen die enerzijds de dingen vooraf niet testen met alle gevolgen vandien;  anderzijds zijn er die zich van geen kwaad bewust zijn (al dan niet met opzet).  Zo maakte ik vorige zomer in een trail enkele kerels mee die wilden plassen tussen de bevoorrading en ons in (terwijl we onze bidons stonden te vullen).  Het was pas na een opmerking van de organisatie dat ze (onbegrijpend nee schuddend) elders hun toevlucht zochten.

Wat betreft de stokken zie ik bij bergop zeker voordelen.  Ik merk oa verschil in de bovenbenen en dit is trouwens al jaren bewezen bij mensen die veel in de bergen rondtrekken.  Ook bij het afdalen gebruik ik ze soms wel, soms niet.  Het is allemaal een beetje afhankelijk van het parcours.  Lang en stijl dan ja, bij korte stukken, neen.

Je hebt er bij de toppers die het zonder doen maar een Seb Chaigneau gebruikt ze toch ook en hij was in 2009 tweede op de UTMB.  Vergeet ook niet dat het grootste deel van de groep uit mindere goden bestaat die liefst zolang mogelijk van hun sport willen genieten.  Een Kilian is een wonder op zich, een Wouter Hamelinck ook (maar ze zijn nog geen 40 ;-)  ) en Marco ligt tegenwoordig ook regelmatig in de lappenmand...

Als beginnend ultraloper wil ik me inschrijven voor de Megatrail de Ardennes. Deze 80km Trail heeft 4000+ hoogtemeters, bestaande uit 20 zgn. zaagtanden. Kortom, korte stijle heuvels. Ik twijfel of gebruik van stokken hierbij handig kan zijn.Als iemand mij hierover advies kan geven zou ik dat zeer op prijs stellen, Dank en groet, Arthur 

Dag Arthur

ik heb de AMT zelf nog niet gelopen maar staat op mijn kalender dit jaar.  Ik heb wel al heel wat trails achter de rug in de Ardennen waaronder vooral eigen daguitstappen in de vallei van de Semois.  Het parcours is ongeveer hetzelfde, zoals je zegt "zaagtanden, kort en hevig".  Voor mij persoonlijk zijn stokken hier niet nodig.  Terwijl je ze op lange klims zoals in de Alpen gebruikt om oa de knieën te ontlasten, zal je ze hier eerder nodig hebben om je naar boven te duwen of om makkelijker naar beneden te balanceren.

Anderzijds zijn die dingen tegenwoordig zo licht... je kan ze altijd op je rugzak meenemen ingeval het nodig zou zijn :-)

Groeten

Erwin

Dank Erwin voor je berichtje. Ik begrijp dat het dus niet echt noodzakelijk is om die dingen voor de Ardennen aan te schaffen. En als het moeilijk wordt omhoog, zijn er nog altijd losliggende takken die  hun dienst kunnen bewijzen.

Fijne dag verder en misschien tot ziens op de AMT
groet, Arthur

PS mocht je nog een tip hebben voor een andere mooie trailrun in de Ardennen tussen de 50 - 100km, die al door jou gelopen is in de Semois of elders, ik hou me aanbevolen.
 

 

 

 

Hoi Arthur,

De trail des Fantomes in Augustus is een erg mooie trail, precies 50km, maar wel pas na de AMT. Op voorhand is er de La Bouillonnante, maar daarvoor zijn de inschrijvingen al volgeboekt. 4 juni is de Trail Belgo-Luxembourgeois 55km, wellicht een mooie optie. zie: http://www.mudsweattrails.nl/Trailkalender_Benelux

Sowieso zijn in Noord-Frankrijk erg veel mooie ultratrails te vinden.

In elk geval veel succes met de AMT en we zijn benieuwd naar je ervaringen hierin.

Thanks Erwin voor je waardevol advies, ik ga die 'ultraatjes'  zeker even nader bekijken op 't net.
groet,
Arthur

Hi Allemaal,

Als 55 + ,niet behendige langzame maar zeer enthousiaste loperster ben ik heel blij met stokken.

Vanaf ca 2000 + en - neem ik ze mee en ook bergaf zijn ze voor mij een zegen. Op stijlle stukken kan ik "gewoon" rechtop blijven lopen ( waar ik anders veel buk en wortels en struikjes als anker misbruik) met veel minder kans op wegglijden. Mijn bovenmatig matige evenwichtsgevoel wordt met stokken goed opgevangen en het scheelt mij daarom valpartijen ( een groot voordeel bij osteoporose)

Ik durf te beweren dat ik anderen nog nooit lastig gevallen heb met mijn stokken. Ik loop zo wie zo in de gemoedelijke achterhoede. Bij passeren houdt ik ze in 1 hand aan de tegenoverliggende kant van degene die ik passeer, punten inderdaad vooruit in het zicht. 

 

LH

Sponsors

site: IanusWeb