MudSweatTrails - Het platform van en voor trailrunners in de Benelux

Het platform voor Nederlandstalige trailrunners met actueel nieuws, know-how, reviews, trail events en de meest complete trailkalender

MudSweatTrails op InstagramVolg MudSweatTrails via TwitterMudSweatTrails op FaceBooke-mail MudSweatTrailsdoorzoek mudsweattrails.nl

Dutch Runners - partner van MudSweatTrails

In the Spotlight


PETZL Reactik Plus

 

 

Sponsors

 

Trailen: materiaal, veiligheid en verantwoordelijkheid

Materiaal, veiligheid en verantwoordelijkheid in de trail.

Terwijl ik en bordje pasta eet komt er iemand die op krukken loopt bij me aan tafel zitten.“Wat is jou overkomen? “vraag ik hem. “Een typisch geval van onderkoeling vannacht” antwoordt hij. “Pardon, moet je dan op krukken verder??”. “Ik zal ’t je uitleggen” zegt hij. “Ik zit bij de bergreddings brigade. Vannacht kregen we een oproep. Trailer onderkoeld en uitgeput op de col op 2.700 meter hoogte. Wij erheen, ‘t weer was niet geweldig. Blijkt dat die jongen daar zonder trui en zonder regenjack zit met alleen een reddingsdekentje. De schade bij hem viel mee, we waren er nog op tijd. Op de terugweg struikel ik en nu sta ik 2 weken op non-actief, ook voor m’n werk” 

heli

Ieder jaar lijkt de lijst van verplicht mee te nemen materiaal bij trails in de bergen langer te worden. En ieder jaar komen slecht uitgeruste trailers tijdens wedstrijden in de problemen met soms een zeer vervelende afloop. Materiaal, veiligheid en verantwoordelijkheid hebben daarom veel met elkaar te maken.

In veel Europese landen is de organisator van een trail wettelijk aansprakelijk voor datgene wat de trailers tijdens de wedstrijd overkomt. De disclaimer, zoals in de USA gebruikelijk is, heeft aan deze kant van de oceaan vaak geen enkele waarde. Dat betekent dus dat die organisator al het mogelijke moet doen om ongelukken te vermijden; vandaar de ehbo posten, checkpoints, hulpdiensten, aflastingscriteria en verplicht materiaal.

heli

 

Met name dat lijstje verplicht materiaal doet nog wel eens de wenkbrauwen fronsen. Hebben we echt al die spullen nodig onderweg? 2e hoofdlamp, 3e paar batterijen, trui, regenbroek etc. Als trailer wil je toch zo licht mogelijk op pad, zeker als er hoogtes overwonnen moeten worden. Als je op een heldere dag op ’t pad je been breekt, komt de (lang niet over al gratis) helikopter je echt wel halen. Maar het volgende scenario is waar je als organisator rekening mee moet houden. Je loopt s’nachts in slecht weer verkeerd, tegen de tijd dat je het doorhebt ben je een eind van de trail, vermoeid struikel je, been stuk, geen telefoon bereik en geen vliegweer voor helikopters. Tegen de tijd dat je ze op ’t volgende checkpoint doorhebben dat er iets mis is ben je al onderkoeld. Voor die situaties is dat verplichte materiaal. Tijd rekken voor de hulptroepen is dus essentieel.

matos

De organisatoren, vrijwel altijd enthousiaste vrijwilligers, nemen een grote verantwoordelijkheid ten aanzien van de deelnemers. Als deelnemer heb je dan ook de morele plicht om aan zijn ‘eisen’ te voldoen. En wat dat extra gewicht betreft: er hebben al heel wat lopers bij grote evenementen af moeten haken vanwege een extra trui of muts die ze nodig, maar niet bij zich hadden. Ik heb nog niet gehoord van iemand die moest afhaken omdat hij 250gram extra in z’n rugzak meenam!

Berichttype: 

Reacties

We nodigen je uit je reactie te posten of vraag te stellen. Op die manier kunnen we als community elkaar inspireren en van elkaar leren. De redactie heeft het recht kwetsende of zuiver commercieel geladen boodschappen van het forum te verwijderen.

Vandaar ook mijn respect voor alle vrijwilligers, wat ze ook doen. Ze zorgen er immers voor dat we als trailrunner in zo goed en veilige mogelijke omstandigheden kunnen lopen.
Dit lijkt evident maar soms zie ik, zeker in wedstrijden met meer volk, andere zaken aan bevoorradingsposten omdat het volgens sommige niet rap genoeg gaat...

sinds wanneer eet jij pasta met de gendarmerie? wil je burgemeester worden?

Hoi Gideon,
goed om deze kant te belichten. We zullen aan je betoog denken als we weer staan te brommen bij het inpakken en omhangen van de altijd iets te zware rugzak.
 
 
 
 
 

Met alle lawine perikelen wel een actueel thema - mooie parallel. En goede oproep vwb de verantwoordelijkheid!
Juist het mooie aan trails is dat mensen weer worden aangesproken op hun eigen verantwoordelijkheid (tov de asfaltwereld waar over-organisatie heerst). Het minder mooie is dat veiligheid soms door de loper zelf ondergeschikt wordt gemaakt aan snelheid / finishen. De organisator kan (en in mijn mening moet) 'alleen maar' de goede randvoorwaarden neerzetten, zoals paklijst vaststellen, goede route(beschrijving), informatievoorziening (weersomstandigheden), EHBO beschikbaar stellen e.d. Bizar dat de organisator energie moet steken in controles tbv iemands eigen veiligheid!

Goed artikel Gideon. Als aanvulling nog het volgende. Een reddingsoperatie kan tientallen duizenden euro's kosten. In wedstrijden ben je door de organisatie meestal wel verzekerd voor deze kosten. Ga je op eigen houtje van de gebaande paden af, dan dekt een gewone (reis)verzekering die kosten vaak niet. Een bergsportverzekering, die je onder andere via de NKBV kan sluiten, dekt deze kosten wel. Beter is het natuurlijk, een ongeluk te voorkomen!

Bijvoorbeeld tijdens de utmb die door Frankrijk, Italie en Zwitserland gaat. In Franrijk is de heli van de overheidsreddingsdiensten gratis. In Italië en Zwitserland krijg je een vette rekening.  Tel daarbij op dat ook medische zorg tijdens wedstrijden ook in handen kan zijn van privé organisaties en het feit dat je akkoord bent geggaan met het wedstrijdregelement dat zegt dat je je onderwerpt aan het oordeel van de medici die de wedstrijd begeleiden. Pfffffff
Organisaties zijn meestal wa verzekerd maar ik ben het nog niet tegengekomen dat zij de reddings heli verzekeren voor individuen. Wel dat in het regelement staat dat jij zelf een verzekering moet hebben.
Tjonge, zelfs een potje rennen is juridisch complex tegenwoordig.

Sponsors

site: IanusWeb