MudSweatTrails - Het platform van en voor trailrunners in de Benelux

Het platform voor Nederlandstalige trailrunners met actueel nieuws, know-how, reviews, trail events en de meest complete trailkalender

MudSweatTrails op InstagramVolg MudSweatTrails via TwitterMudSweatTrails op FaceBooke-mail MudSweatTrailsdoorzoek mudsweattrails.nl

Dutch Runners - partner van MudSweatTrails

In the Spotlight


PETZL Reactik Plus

 

 

Sponsors

 

Winterstop ? Give me a break !

Het (ultra)-trail seizoen loopt op z’n eind. Er zijn hier en daar nog wat naweeën op de kalender te vinden maar  voor velen wordt het tijd om de balans op te maken,de eventuele wonden te likken en eens even rustig aan te doen.  Tijd om eens na te denken over een winterstop.

 

Sommige trailers storten zich, als de bladeren van de bomen zijn gevallen, vol overgave in de klassieke cross-wedstrijden. Veel ultra-trailers houden een winterstop na de laatste grote  herfst wedstrijd. De duur varieert nogal en is meestal afhankelijk van het niveau, de ambities en de andere sportieve activiteiten van de persoon. Meestal duurt de stop tussen de 2 weken en de 3 maanden. Zelf vind ik vier weken een plezierige tijd om lichaam en trail geest te laten rusten.

Het idee van een winterstop is misschien even wennen, maar vergeet niet dat spierschade herstel na een laatste stevige ultra-trail ook al gauw 2 weken duurt. (universiteit, St Etienne, 2009)

 

Nadelen:

- Je conditie gaat er natuurlijk wat op achteruit, dat is onvermijdelijk, maar niet dramatisch.

- Gewichts toename en dat al voor de winterse feest dagen beginnen.

- Een wat onrustig gevoel; je “moet” wat fysieks doen.

Voordelen

- Ruime hersteltijd voor kleine blessures die later groot kunnen worden.

- Even afstand nemen van het afgelopen seizoen.

- Meer tijd voor andere zaken die misschien al te lang zijn blijven liggen.

 

Het is even wennen om een paar weken niet te rennen. Je omgeving waardeert het waarschijnlijk zeer dat  je wat meer voor hen beschikbaar bent en dat je ook meer energie hebt om praktische en sociale zaken die zijn blijven liggen eens aan te pakken.

Voor de geest is het heel verfrissend om het trainings ritme voor wat langere tijd totaal te doorbreken en op andere dingen te focussen. Als je na een paar weken weer begint heb je echt weer ‘honger’ naar een volgend seizoen.

 

Praktisch

-Als je langer dan een paar weken pauze houdt vervang het lopen dan door een andere sport om het conditie verlies binnen de perken te houden. Zwemmen, mountainbiken of schaatsen zijn dan goede alternatieven die minder belastend zijn voor je gewrichten.

-Neem de tijd om het vorig seizoen (training en wedstrijden) te analyseren en de verbeter punten te benoemen.

-Weer beginnen ? Rustig aan de eerste weken. Las voldoende herstel in en loop niet te hard van stapel. Vermijd compensatie gedrag !

Berichttype: 

Reacties

We nodigen je uit je reactie te posten of vraag te stellen. Op die manier kunnen we als community elkaar inspireren en van elkaar leren. De redactie heeft het recht kwetsende of zuiver commercieel geladen boodschappen van het forum te verwijderen.

En dan kunnen die schoenen ook eens lekker drogen. Zie ik dat nou goed? Heb jij drie keer hetzelfde paar schoenen in de kast staan?

Dat is niet mijn schoenenrek !

winterslaap wil nog niet echt lukken dit jaar... na morgen... twee weken... minimaal... dus op 7 november weer lopen... of 14 november misschien... bokbiertijd... ook goeie training

Hmmm, tja. Ik had me voorgenomen om de hel maand december looprust te nemen, maar ja... toen kwam er weer een leuke nieuwe trail tussendoor.  Daarna neem ik echt 2 weken zo goed als volledige rust, tot aan de kerstvakantie. Denk ik. 

Ik ga gewoon door met mijn conditie op peil te houden voor volgend jaar
Lekker pleuteren door de herfstbladeren of de sneeuw in de bossen en velden en na afloop een warme choco of een herfst/winter bokbiertje
Het tempo en de afstanden zullen wel door de weersomstandigheden wat minder worden maar daar heb je nu eenmaal die herfst/winter ren kleding voor gekocht zodat de zomer collectie voor een tijdje een sabbatical kan nemen
 

winterslaap, herfstslaap... na GTN heb ik me weer de paar weken verplicte rust gegeven Bij Olne-Spa-Olne zal ik wel weer paraat zijn. 

Voor mij geen volledige rust; liever gewoon doorgaan en genieten van de natuur in de herfts en de winter...uiteraard de loopfrequentie beperkt zich tot een 2-tal keer/week, de afstanden worden wat korter en de snelheid reduceert zich eerder tot een ''jog-tempo''
 

afbeelding van Hans Jurriaans

Twee weken niet lopen? Dat vind ik helemaal niet leuk, actieve rust daar ben ik toe bereid (= 45-55 km in 4 trainingen p/w). Uiteindelijk ben ik meer gehecht aan mijn 4 à 5 keer per week 1 tot 1,5 uur lopen dan aan die ca. 10 marathons/ultra(trail)s per jaar.

afbeelding van Maarten Schmidt

Het cross seizoen is net begonnen, dus ik loop de hele winter lekker in de modder en sneeuw.
Goede, korte intervaltrainingen tijdens de week om m'n conditie op peil te houden.
Lang leve de winter!

afbeelding van thaisie

In dit artikel zeggen ze juist dat je nooit moet stoppen ivm verlies van opbouw.. https://trailrunnermag.com/training/training-plans/article/307-comeback-...

Natuurlijk verlies je wat snelheid als je een paar weken stopt. Dat is uiteraard nadeliger voor de kortere afstanden dan voor de ultra's. Vrijwel alle vaste podium-beklimmers in de ultra-trail houden een degelijke winterstop. Scott Jurek tot wel 3 maanden !  In Frankrijk waar een dikke 35.000 ultra-trailers actief zijn is het een vaste (en in mijn ogen goeie) gewoonte. Je basis conditie en uithoudings-vermogen ben je echt niet zomaar kwijt en die snelheid komt snel weer terug. Het rust nemen na en afstand nemen van het seizoen zorgen dat je weer fris en volledig hersteld aan het volgende begint.  De voordelen (niet alleen vor je omgeving) wegen ruimschoots op tegen de nadelen. De duur blijft een persoonlijke zaak en afhankelijk van eventuele andere activiteiten (er zijn nog steeds mensen die fysiek werk doen) of alternatieve bewegingsvormen.

Vond ik afgelopen weekend een artikel over spieronderzoek door Martijn Froeling. Daar werd ook iets interessants over lopers geroepen wat jouw theorie lijkt te ondersteunen:
Marathonlopers
Als praktijkstudie bekeek Froeling onder meer de bovenbenen van marathonlopers, een week voor een marathon, twee dagen erna en nog eens drie weken erna. Hij kon in de spieren duidelijk en nauwkeurig de beschadigingen zien na de marathon. Na drie weken waren er nog steeds afwijkingen in de spieren te zien, terwijl de lopers zelf vaak geen spierpijn meer voelden.

Ook terug te lezen op de site van TU Eindhoven: http://www.cursor.tue.nl

Zo deed de Universiteit van St Etienne olv G. Millet in 2009 onderzoek naar herstel na de utmb. Eén v/d conclusies was dat na 2 weken het spierherstel zo'n 95% was. (gemeten dmv bepaalde bloedwaarden)

Sponsors

site: IanusWeb