Selecteer een pagina

MudSweatTrails MateriaalROUTES BERGBENEN TRAINEN 2020

Grammen jagen voor ultra-trailers

door | 9 aug 2012 | Kennis

In de ultra-trail zie je net als bij bergsport en fietsen het verschijnsel grammen-jagen.

Gelukkig denkt de commercie mee en hebben de trail materialen fabrikanten ieder jaar nog mooiere, nog lichtere en vaak ook nog duurdere spullen in hun assortiment. Het lijkt een beetje op de race fietsen handel waar vroeger de stelregel was: Een gram minder is een gulden meer. Sommige trailers lijken een onbeperkt budget te hebben voor mooie spullen. Zo zag ik in Andorra een prachtig uitgeruste trailer finishen. Het prijskaartje dat aan z’n zichtbare uitrusting hing was al ruim 1000 euro. En dan heb ik nog geen idee van de inhoud van z’n rugzak. Toch kun je ook lichtgewicht trailen zonder zoveel uit te geven.

Minder gewicht zonder extra kosten:

  • Het is natuurlijk het efficiëntste om één van die zwembandjes om je middel thuis te laten. Al vraagt dat ook het meeste zelf discipline
  • Pas je water voorraad aan op het parkoers. Er zijn er nog altijd lopers die gedurende uren en kilometers een liter water te veel mee sjouwen. Die liter weegt een kilo. Zeker als je een drinkzak gebruikt die ruim 2 liter kan bevatten gebeurt dit makkelijk. Pas je water hoeveelheid aan, aan het parkoers tot de volgende ravito. Zelf kom ik zo meestal met een halve liter wel uit, tenzij het erg warm is.
  • ‘s nachts, in de ochtend en de avond is het minder heet en verbruik je dus ook minder water.
  • Met bidons heb je een betere zicht op je vocht verbruik en je vult ze ook makkelijker bij.
  • Drink water in plaats van sportdrank onderweg, dat scheelt ook in het gewicht van mee te nemen poeders bij een ultra-trail.
  • Bij een ultra-trail eten de meeste trailers relatief veel op de ravito’s en weinig eigen voorraad. De meesten hebben na afloop dan ook nog proviand over. Calculeer de ravito’s in en onthoud dat je bij koud weer wat meer eet
  • Train je vetverbranding, door duurloopjes op nuchtere maag en door je niet bij iedere training vol te stoppen met suikers.
  • Doe bij regen je jas over je rugzak; een droge rugzak weegt minder.
  • Drink voor de start koffie, rook een sigaret en neem de tijd op de wc.

Licht en toch niet duur

  • Kijk niet teveel naar de kampioenen; zij hebben mooie (gesponsorde) spullen omdat ze zo snel zijn. Ze zijn niet snel door die spullen. Er is genoeg goed en goedkoop materiaal op de markt. Een mooi voorbeeld vind je hier. Of denk eens aan de self-made outfits van 2-voudig UTMB winnaar Marco Olmo.
  • Vervang “sport” bidons door plastic frisdrank flesjes.
  • Verplicht een beker mee ? Afgeknipt plastic frisdrank flesje aan een veiligheidsspeld.
  • EHBO. Een rolletje sport tape hoort steeds vaker tot het verplichte materiaal. Daarmee plak je alles dicht. Eventueel 2 paracetamol tabletten (NB geen aspirine of ibuprofen) De rest heeft de EHBO post wel.
  • In plaats van een extra shirt met lange mouwen zijn een paar losse armstukken vaak genoeg tegen de ochtend kou.

Kun je thuislaten:

  • GPS. Tenzij het verplicht is om het parcours te volgen natuurlijk. Leer op gevoel lopen; een klein horloge is dan genoeg.
  • Zonnebrand. Jezelf van tevoren goed insmeren met factor 50 is genoeg voor een zonnige dag. Dit geldt uiteraard niet voor Engelsen
  • Gaiters , guetres, gamaschen of hoe je ze ook wil noemen. Tenzij je veel mul zand op je parcours gaat vinden natuurlijk. Gaatjes in je binnenzolen werkt uitstekend.
  • Camera, die zit in 2011 op je telefoon en anders bestaat er na afloop Google.

Tips voor de UTMB, CCC & TDS

De nieuwe lijst van verplicht materiaal roept bij velen nogal wat vragen op. Trui, regenbroek en waterdichte handschoenen moeten nu ook mee.

  • Trui; een dunne fleece heb je al voor minder dan 10 euro en weegt nog geen 200 gram. (Zeeman, Wibra, Decathlon) Koop hem klein zodat hij strak zit.
  • Regenbroek. Iets wat je in de trailrunning zelden gebruikt maar een enkele keer best fijn is. Onnodig om tientallen euro’s aan een Goretex broek uit te geven. Een nylon regenbroek, van 180 gram, koop je voor minder dan 20 euro op de markt, dumpzaak of Decathlon. Koop hem klein, je hebt er alleen een thight onder aan. De grootste kindermaat voldoet misschien ook wel, al zal die maar tot je enkels komen.
  • Waterdichte handschoenen. Daarvoor zul je toch naar de bergsport moeten kijken maar dan wordt het meteen weer duurder en zwaarder. Of je neemt je gewone dunne hardloop winterhandschoenen mee en een paar ruime afwashandschoenen. Die van mij kosten E 2,79 voor 40 gram per paar (polsstuk afknippen) en zijn mooi roze van kleur. Je kan ze natuurlijk ook in de UTMB versie bestellen; met losse binnenhandschoen.

Veiligheid & comfort.

Bezuinig niet op veiligheid. Verplichte uitrusting is verplicht voor iedereen. Zelden ben ik zo gelukkig geweest als toen ik de reserve hoofdlamp in m’n rugzak vond om 11 uur ‘s avonds op een verlaten col in de Alpen. En dan heb ik het nog niet eens over het moment (3 minuten later) dat ik ook de bijhorende reserve batterijen vond!

Bezuinig niet op comfort. Opgeven tijdens een lange trail omdat je een trui, muts of handschoenen te weinig bij je hebt komt vaak voor. Een 200 gram zwaardere rugzak zorgt voor aanzienlijk minder uitvallers.

Eindadvies

Splash this around