Hoe we DNF-en in de Ultra Trail
Hoe zwaar is een ultra-trail? Meten we dat af aan lengte, aan de hoogtemeters, aan de beschikbare tijd tov de winnaar, aan het terrein, aan de weersomstandigheden? Of, zoals veel mensen doen, aan het finisherspercentage? Dat laatste geeft zegt ons iets over theoretische succes kansen. De Barkley is kansloos. De “zwaarste race ter wereld” De Marathon des Sables” is dan een makkie met een finishers percentage van rond de 85 %. De UTMB kent meestal 35 –40 % DNF (Did Not Finish). En bij mij in de buurt is een relatief eenvoudige trail (70km, 3000d+) waarbij het DNF percentage tussen de 20 en de 75 (!!) % ligt. Dit afhankelijk van de soms zeer winterse omstandigheden….
Onderzoek naar DNF
DNF kan dus voor de meeste trailers een realiteit zijn. En uiteraard is ook hierna onderzoek gedaan. Hierbij een overzicht van de bevindingen van Prof. Denis Hauw, (sport psychologie) die er met zijn team aan de universiteit van Lausanne er onderzoek naar deed.
- Hoe behoudender tov je maximum capaciteit je een race start, hoe kleiner de kans op een DNF.
- De eerste signalen van een DNF doen zich vrijwel altijd al in het eerste kwart van de race voor.
- Zij die voor de performance, de snelle tijd gaan hebben vaker een DNF dan zij die alleen gaan voor ‘t uitlopen.
7 stappen die leiden naar een DNF
Prof. Hauw kon in zijn onderzoek 7 duidelijke stappen onderscheiden die leiden naar een DNF:
- Een slecht gevoel; een onzekerheid, pijntje, voedingsprobleempje, vaak is het een vage indicatie dat er iets niet helemaal lekker zit.
- Interpretatie van dat gevoel, er betekenis aan geven en er redenen voor zoeken. Bv weer, terrein, voorbereiding, kleding etc.
- Bijstellen. Tempo wijzigen, voeding aanpassen, lastige passages vermijden of anders nemen, techniek wijzigen.
- Oplossingen van buitenaf zoeken. In je dropbag, hulp van ehbo, uurtje rust nemen etc.
- Interactie met anderen zoeken, bij vrijwilligers, andere lopers en supporters. Automatisch zoeken de meesten comfort in hun gesprekspartner ten aanzien van een eventuele DNF
- Afwegingen maken, de voors en tegens van hun beslissing naast elkaar leggen. Dit vaak, door de vermoeidheid, met duidelijk verminderde geestelijke capaciteiten.
- Uitstappen, opgeven, startnummer inleveren. Meestal gepaard gaand met een gevoel van opluchting omdat het pijnlijke proces tot een eind komt.
Kun je een DNF voorkomen?
Wat hebben we hieraan? Als je iets weet, en je bent nog toerekeningsvatbaar, kun je het makkelijker herkennen. Je eventuele support crew zou de signalen tijdig moeten kunnen oppikken.
Volgens Prof. Hauw ben je in fase 3 en 4 nog goed van de DNF te redden. Fase 5 wordt gezien als bepalend. Hier zou je eventuele crew stevig moeten kunnen ingrijpen.
Uiteraard heb ik ook de nodige DNF’s op mn naam; als je ze een paar weken later beschouwt passen ze meestal perfect in bovenstaand schema. Leuk is ‘t niet, leerzaam wel!
Trackbacks/Pingbacks