Het ontstaan van de NS Trails

door | 5 jan 2018 | Home, Kennis, Nieuws, Routes

Han Savelkoel is het afgelopen jaar druk bezig geweest voor MST met het ontwerpen van een aantal trailroutes, in samenwerking met de NS. Het gaat om trailroutes van 20 km tot 40 km tussen twee NS stations.  Het idee om trail en trein te combineren ontstond rondom de geboorte van de Utrechtse Heuvelrug Trail (UHT). Het was een samenkomst van sport, filosofie en een praktisch probleem:  Veel trainingen of wedstrijden bestaan uit het lopen van een rondje waarbij je na een uur of wat lopen in wezen niks verder bent gekomen dan je al was. ‘In lijn’ van A naar B lopen brengt je wel verder, en geeft een gevoel van reizen. Het lopen wordt iets meer dan een fysieke bezigheid, het krijgt de geur van een zinvolle verplaatsing. De afstand die je overbrugt brengt je ergens. Een mooie gedachte die tegelijk een praktisch probleem oplevert. Want je zal meestal toch ook weer een keer bij je vertrekpunt terug moeten komen. Een trein biedt dan uitkomst.  

Via deze site liet Han Nederland kennis maken met zijn idee van een trail/trein rondje. Het idee sloeg aan, de UHT werd een begrip…

Gefronste wenkbrauwen NS personeel

De afgelopen jaren leverde de UHT loperij meermaals gefronste wenkbrauwen op bij NS personeel bij de eindstations van de UHT. Langzaam realiseerden de Nederlandse Spoorwegen zich dat er iets speciaals aan de hand was, daar tussen de stations Zeist-Driebergen en Rhenen. Er volgde contact dat uitmondde in een plan om meerdere trail/trein routes te ontwerpen, gebaseerd op GPS navigatie. Een mooie manier om Nederland trail lopend te verkennen en een paar erg mooie kilometers te lopen. Uitgebreid broedwerk van Han leverde in 2017 de eerste nieuwe trail/trein routes. 

 

De DAT

Tussen Kerst en Oud en Nieuw sprak ik af met Han om de NS Dieren Arnhem Trail (DAT) te lopen. De DAT werd halverwege 2017 geopend en loopt vrijwel langs het huis van de geestelijke vader van deze trail. Met een start vanuit zijn huis hakten we de route in drie moten: Een stuk van ons alternatieve beginpunt naar station Arnhem als opwarmer van ongeveer 10 km. Daarna een stuk lui treinen van Arnhem naar Dieren. En tot slot het hoofdgerecht, een trail van 20 km van Dieren over de Posbank naar Han’s huis.  

Ik heb behoorlijk wat gebieden  in Nederland gezien en werd daarom aangenaam verrast door  de ‘trailbaarheid’ van de DAT. De route is zeer gevarieerd. Single tracks door een eikenbosje, weidse vergezichten op de Posbank en grote stukken hei, prairielandschappen, een stadspark in Arnhem en paden in alle soorten en maten door loofbos  en dennenbos. We hebben heerlijk gelopen. Toegegeven, deels werd de dag opgevrolijkt omdat de voorspelde regen nooit kwam opdagen en we in plaats daarvan liepen onder een strakblauwe lucht. Maar de route is gewoon mooi. En niet te technisch, met ruim voldoende hoogtemeters om het een echte trail te mogen noemen. 

Competitie op de UHT

Aan de UHT wordt iedere winter een competitie element gehangen. De selfies met stationsklokken zijn in Nederland inmiddels een begrip geworden. Het is natuurlijk een competitie met een knipoog. Voor de nieuwe trail/trein routes bestaan vergelijkbare plannen. Mogelijk zelfs in challenge-verband, waarbij het gaat om een gecombineerde tijd op verschillende routes. Daarover wordt intussen druk nagedacht.

Overzicht van bestaande routes.
En routes in ontwikkeling.

De DAT is in twee richtingen te lopen, evenals de andere trail/trein routes. Laat je naast de UHT eens verrassen door de HOT, DAT, de NS Kennemerland Trail of een van de andere NS trailroutes. Het zijn stuk voor stuk aanwinsten voor trailend Nederland.

Op onderstaande kaart kun je zien welke routes we inmiddels hebben uitgewerkt (in bruin). En welke routes er verder in 2018 worden ontwikkeld (in blauw)!

Splash this around