Selecteer een pagina

Door: Marc Weening

In het woud van hoofdlampen zijn er inmiddels vele opties specifiek voor Trailrunners beschikbaar. Petzl en Black Diamond zijn de bekende merken die al jaren de focus hebben op het ontwikkelen van producten voor de Trailrunner die regelmatig de nacht in duikt gewapend met lumens op zijn voorhoofd. De Ledlenser MH10 hoofdamp lichten we een keer verder uit aangezien we deze lamp passend vinden voor de avond- of lange nachtloper.

Het Duitse merk Ledlenser maakt al sinds 1993 lampen, voor professioneel gebruik (bijvoorbeeld de bouwsector) en voor de recreatieve outdoorliefhebber (speleologen, adventure racers, fietsers etc). In deze review de komen de belangrijkste specs en ervaringen aan bod. Vragen of opmerkingen kunnen onderaan de review worden gepost!

Droge cijfers op de weegschaal
Een review gaat altijd over kwantiteit en kwaliteit:

  • GEWICHT: 158 gram: Er zijn lampen met het vergelijkbaar aantal lumen voor de helft van het gewicht. Gewicht is niet de reden om voor deze lamp te kiezen;
  • LUMEN: 600 lumen in de Power stand / 250 in de Mid Power stand en 20 lumen in de Low Power stand. Geen overkill en in de drie standen passend voor de verschillende omstandigheden: pikdonker en technisch, schemer of volle maan en minder technisch en als (kaart)leeslampje;
  • BATTERIJ: 1 x 18650 3.6V oplaadbaar: deze wordt standaard meegeleverd. Op te laden via het meegeleverde usb kabeltje. Én heel makkelijk te vervangen voor een andere opgeladen batterij (zelfs met koude handen of minder scherpte door vermoeidheid een eenvoudige handeling);
  • WATER / ZAND: De lamp is waterdicht, dat wil zeggen hij tegen langdurige regenval kan (niet onder water te gebruiken..). Ook het zand weet deze lamp buiten te houden door de simpele maar robuuste behuizing;
  • BRANDUREN: 10 uur in de maximaal stand. Hier kom ik later op terug.
  • PRIJS: de adviesprijs ligt rond de 8 a 9 tientjes. Dit is inclusief batterij, usb kabeltje, een losse rode en groene lens en een opberghoesje voor in je duffel. Voor het opbergen in je racevest is het hoesje niet nodig.

Bediening en verschillende settings
Misschien wel de sterkste kant van deze lamp: de bediening is self-explaining en eenvoudig. Ook onder koude omstandigheden of wanneer je vermoeid bent. Er is 1 knop (de groene knop, zie afbeelding) aan de bovenkant, deze is met 1 hand te bedienen. Zelfs tijdens het lopen zonder je focus te verliezen. Die knop druk je in en hij geeft 600 / 250 of 20 lumen. Je kunt zelfs instellen met welke van deze 3 standen de lamp standaard moet beginnen als je deze aanzet. Mijn voorkeur heeft het ‘opbouwen’ van 20 naar 250 of 600 lumen. En niet in één keer de 600 lumen vol aan te zetten en dan naar beneden werken.

De ronde behuizing voorop kun je draaien, om een brede bundel of een gerichte straal te vormen. Deze twee mogelijkheden zijn er binnen de 3 standen van het aantal lumen.

Comfort
Sterk aan de lamp vind ik verder de verdeling van het gewicht voor én achter. Achterop de batterij, voorop de lichtbundel. Dit in vergelijking met veel lampen die al het gewicht tegen de voorkant van je hoofd laten drukken. Waardoor je de strap vaak strakker aantrekt en ik de lamp in langere nachten als drukkende ballast ervaar (soms zelfs hoofdpijn).

De elastieken strap is makkelijk te stellen op de hoofdmaat. En het panel dat tegen je voorhoofd drukt is comfortabel, ook zonder Buff ertussen.

De stralingshoek van de lichtbundel is eenvoudig te stellen, met een tikje aan het ronde gedeelte van de lamp kun je op 2 meter afstand schijnen of de bundel weer verder voor je uit laten schijnen.

Op slot
De ‘op slot modus’ oftewel de transport mode is misschien niet iets waar je direct aan denkt bij het uitkiezen van een hoofdlamp. Deze functie voorkomt dat je lamp toch in je bagage of je rugzak aanspringt en hierdoor je batterij leeg raakt. De transport mode schakel je in door de groene knop langer ingedrukt te houden. Als je één keer hebt meegemaakt dat je lamp in je bagage leeg is gelopen, zal je deze functie zeker kunnen waarderen!

Branduren
Het aantal branduren is altijd 10 uur in de maximale modus (Power stand). Genoeg voor de winterse avondrondjes, niet lang genoeg voor een hele winterse nacht doorhalen. In dat geval kun je in een handomdraai de batterij na 10 uur vervangen. Kies voor een Lithium of Kalium reservebatterij, deze kunnen beter tegen koude temperaturen.

Opladen of bijladen is eenvoudig via de usb 3.0 aansluiting. Dit kan via je computer, powerbank of stopcontact.

 

Splash this around