Selecteer een pagina

TransAlpineRun: 7 dagen aaneengesloten loopplezier

door | nov 21, 2016 | Nieuws

De Transalpine Run is een trailwedstrijd waarbij je als team van 2 personen in 7 dagen over onverharde paden de Alpen oversteekt. Van Garmisch-Partenkirchen in Beieren, Duitsland naar Brixen in Zuid Tirol, Italië. In die 7 dagen leg je 250 kilometer af en overbrug je zo’n 15.000 verticale hoogte meters.

Enkele jaren geleden heb ik samen met mijn teamgenoot, Roel Derckx (net als ikzelf woonachtig in Vijlen), het plan gesmeed om aan dit avontuur deel te nemen. Zo stonden we afgelopen september met 300 andere teams aan de start! Vanuit onze omgeving krijgen we nogal wat vragen over onze onderneming. En vonden we het leuk die breder te delen. Zo eenvoudig mogelijk opgeschreven..

Hoe bereid je je voor op 7 dagen achter elkaar een bergmarathon lopen?

Ter voorbereiding hebben we de afgelopen jaren diverse meerdaagse (3 tot 4 daagse) trail-wedstrijden gelopen in de Alpen zoals de Salomon 4 Trails en de Tour de Tirol. Om op die wijze te wennen aan de meerdaagse fysieke inspanning en daarmee onze conditie verder uit te bouwen, onze looptechniek in de bergen te verbeteren (o.a. het lopen met stokken) en het leren verdelen van onze krachten over meerdere dagen.  Dat alles gecombineerd met het feit dat ik al jaren graag veel trainingskilometers maak en die hoeveelheid in de laatste maanden voor de Transalpine nog verder opgevoerd heb naar weken met ruim 150 km per week gaf mij een zeker gevoel dat het m.b.t. de voorbereiding wel goed zat.

Hoe is de TransAlpineRun georganiseerd?

De organisatie is in handen het Duitse PlanB, die elke dag voor een prachtige en goed uitgepijlde route zorgt met daarbij goede verzorgingsposten. Je hebt zelf een verplichte uitrusting mee. Hierin zitten zaken zoals 1,5 liter water, reddingsdeken, EHBO kitje, lichaam bedekkende kleding. Bij elke start wordt dit gecontroleerd.

Daarnaast neem je ook spullen mee die niet verplicht zijn maar wel handig zijn. Zoals eigen eten (krentenbollen, gels e.d.) en wandelstokken die het bergoplopen / wandelen (daar waar het meer dan circa 10% stijging betreft) veraangenamen. Op die manier zet je ook de kracht in je armen in om toch zo snel als mogelijk omhoog te gaan. Denk bij wandelen niet meteen echt aan wandelen want als je als gemiddelde wandelaar in de Alpen 400 verticale Hoogte Meters (HM) loopt in een uur dan stap je aardig door. Wij beklommen meestal rond de 750 hoogtemeters per uur.

Je bent overigens verplicht aardig door te lopen want de organisatie werkt met tijdslimieten (cut off times), dus ben je op een bepaalde tijd niet voorbij het meetpunt, dan is het einde wedstrijd. Iets waar we zelf overigens helemaal niet mee bezig geweest zijn omdat dit gelukkig nooit “dichtbij kwam”.  De organisatie biedt elke avond in de nieuwe aankomstplaats een pasta party aan en vervoerd je bagage van de ene verblijfplaats naar de volgende. Zelf hebben we hier geen gebruik van gemaakt omdat we een vriend (Francesco Frankhuizen) mee hadden die onze bagage vervoerde, spullen klaar zette in het hotel en ons super verzorgde zoals je op de foto verderop kunt zien.

Hoe verliep voor jullie de wedstrijd?

De route die ons vanuit Bayern via het Pitztal, Ötztal en Passeiertal naar Süd Tirol bracht kende achtereenvolgend de start/aankomst plaatsen: Garmisch, Lermoos, Imst, Mandarfen Pitztal, Sölden, Sankt Leonhard Passeiertal, Sarntheim en Brixen. We liepen over prachtig mooie bergpaden, een gletsjer oversteek van boven de 3000 meter hoogte, door tientallen steenlawines omhoog en omlaag en over tientallen bergkammen.

Dag 1 en 2 waren wat ze noemden ‘inloop etappes’ met dagelijks circa 35 km en ruim 2000HM. De eerste dagen had het nachts geregend waardoor de ondergrond extra uitdagend was. We hadden afgesproken behoudend te lopen en dus geen 100% te geven. Hoe we dat precies zouden doen was nog een vraag want je lichaam heeft helaas geen energie metertje. Maar met wat ervaring en de manier hoe we op elkaar ingespeeld zijn (we lopen al jaren samen en kennen elkaars sterke punten en valkuilen) hebben we dat toch perfect weten aan te voelen over al de 7 dagen en op deze wijze ook al deze dagen kunnen blijven genieten, hetgeen niet voor een ieder zo was. We hebben menige rijzende ster gezien in de eerste dagen die in de laatste dagen een stervende zwaan bleek te zijn.

Dag 3 was met ruim 3000 HM en rond de 50 km wel de kers op de taart van deze meerdaagse. Vertrek om 7.00 met een tijdslimiet tot de finish van maximaal 12 uur was voor vele niet afdoende om dit “rotding” te beëindigen. We hadden er zelf bijna acht en een half uur voor nodig, als je het gemiddelde tempo uitrekent begrijp je dat tempo in de bergen een ander begrip is dan bij wegwedstrijden.

Dag 4 was de gletsjer etappe waarbij we vanuit het Pitztal het Ötztal (Sölden) in liepen over de Rettenbachferners een korte etappe van 25 km waarbij je tot een hoogte van 3000 mtr kwam.

Dag 5 ging je via de onverharde route van de Timmelsjoch het Passeiertal binnen, met verbluffend mooie vergezichten over schitterende single trails.

Dag 6 en 7 hadden ze nog twee routes voor ons van circa 35 km met 2500HM en 2000HM die ons door het Passeiertal voerden en steeds verder Süd Tirol in. Natuurlijk beginnen de kilometers en met name de hoogte meters flink te tellen tijdens de laatste beklimmingen. Als je na een afdaling op 1200 mtr hoogte uitkomt om vandaar uit weer ruim 1000 mtr te moeten stijgen en je weet dat je dus ruim 1 uur moet speed hiken cq snel wandelen omhoog dan begint dat wel meer en meer te tellen naar mate de dagen vorderen. Ultra trailen is dan ook niet alleen een fysieke maar vooral ook een mentale uitdaging. Bij aankomst op het plein in Brixen werden we door Francesco ontvangen met champagne en namen we een heerlijke duik in de fontein van Brixen.

In totaal hebben we bijna 38 uur mogen genieten van de Transalpine en in die tijd vele nieuwe internationaleTrailvrienden gemaakt, want ook al is het een wedstrijd het voelt voor een ieder als een familie. Als er een val partij(tje) is en die zijn er zeker (ik 2 keer en Roel 1 keer, beide met zachte landing..), dan is iedereen behulpzaam en is de eindtijd op dat ogenblik voor niemand belangrijk. Van de ruim 300 gestarte teams (waarvan circa 200 gefinisht zijn als team) waren we uiteindelijk nog het snelste team uit de Benelux en overall 54e. Geen doel op zich want genieten was ons doel en genoten hebben we.

Voor meer informatie klik de website van de TransAlpineRun