Selecteer een pagina

NS Aachen Heerlen Trail

NS Aken Heerlen Trail:
35,5 kilometer, 900 hoogtemeters
De route is op verschillende afstanden in te korten:
17 kilometer Kohlscheid, 21 kilometer Kerkrade, 26 kilometer Eygelshoven

Route en foto’s: Wim Reumkens

De NS MST Aachen-Heerlen Trail voert door verschillende beekdalen. Het is  een dichtbevolkt gebied en toch loop je grotendeels door prachtige natuurgebieden. Vanaf station Aachen loop je de stad uit en kom je in het Wormdal. Je volgt dit beekdal tot voorbij Kohlscheid waar je de heuvel over gaat om in het beekdal van de Amstelbach (Anstelerbeek) de route te vervolgen. Via het natuurgebied rond mijnbouwstuwmeer Cranenweijer loop je door naar het beekdal van de Strijthagerbeek. Je klimt de Wilhelminaberg op en daalt van daar rustig af naar de Caumerbeekdal. Je volgt de Caumerbeek en komt uit in het Aambos. Na dit laatste natuurgebiedje loop je Heerlen binnen.

LET OP: de route voert boven Aachen bij Soers over het CHIO terrein. Hier vindt  elk jaar in mei/juni een groot paardensportevenement plaats. Houdt hier rekening mee als je de NS Aachen Heerlen Trail rond deze tijd loopt.

Instructies

NS MST trails loop je met gps. Download de gpx track en zet deze op je gps-apparaat.
Enige ervaring met het lopen op een gps-track is aan te bevelen. De routebeschrijving is ondersteunend bij het volgen van de gps-track.
 Zorg voor voldoende batterijen om een uur of 5 met je gps-apparaat te kunnen lopen. Een powerbank kan uitkomst bieden voor extra voeding. Neem voldoende water en eten mee. Klok je tijd door bij het begin en eind een selfie te maken bij een stationsklok en deel je sportieve prestatie via social media.

Start: Station Aachen

Aken is een middelgrote Duitse studenten stad, met ruim 265.000 inwoners en heeft een rijke historie. Al in de Romeinse tijd was het gebied intensief bewoond, en beroemd voor zijn zwavelhoudende bronnen. Karel de Grote is in de buurt geboren en heeft van Aken een belangrijke stad gemaakt. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de stad Aken zwaar gebombardeerd waardoor veel gebouwen in puin lagen. Vlak na de oorlog werd begonnen met de opbouw/restauratie. Aken was de eerste grote Duitse stad die door de geallieerden op de Nazi’s bevrijd werd. Vanaf de Lousberg werd tot op het laatst door de Wehrmacht verzet gepleegd.

Je verlaat het treinstation (Aachen Hauptbahnhof) aan de centrum kant. Vanaf het plein voor het station steekt je bij de verkeerslichten over en buigt rechtsaf naar de Bahnhofstrasse, aan het einde ga je linksaf naar de Theaterstrasse. De eerste kilometers lopen dwars door de historische binnenstad van Aken. Je passeert eerst het Stadtheater, dan buig je voor het paviljoen van de Elisenbrunnen (een bron met zwavelhoudend drinkwater) linksaf, waarna je dwars door het parkje richting Aachener Dom, en vervolgens Alte Rathaus/Markt gaat. Dit marktplein verlaat je door aan de tegenover het raadhuis gelegen Pontstrasse omlaag te lopen. Deze straat loop je helemaal uit, soms een weg overstekend. De Heilig Kreuz kerk laat je links liggen en gaat rechtdoor richting een klein parkje, waarna je de steile Kupferstrasse omhoog loopt.

Bovenaan ga je bij het bronzen beeld (“Bauerfrau und Teufel/boerin en duivel”) links de trappen omhoog naar de top van de Lousberg. Op die top bevindt zich een draaiend restaurant/café (Belvedere). Aan de ene kant heb je uitzicht op de stad Aken en aan de andere kant kijk je richting Soers/wormdal, de richting van de route. Je loopt via allerlei bospaadjes en trappen langzaamaan omlaag het bosgedeelte snel achter je latend.

Via wat landweggetjes en paadjes ga je richting Soers. Hier wordt ieder jaar rond mei/juni een van de grootste paardensport evenementen van Europa, het CHIO, gehouden. Je loopt dwars over dit CHIO terrein, dus houdt daar rekening mee als je eind mei/begin juni deze trail gaat lopen. Uiteindelijk leidt het pad je tot aan de Theaterschule van Aken. Hier ga je linksaf (Sonnenweg), om uiteindelijk via een onderdoorgang de A4 Autoweg te kruisen, en via een lange gematigde klim (Buschweg) richting ingang van het Wormdal te geraken. Rechts van je, zie je met twee karakteristieke grote halve eieren de grote waterzuiveringsinstallatie van Aken/Soers liggen.

1. Wormdal

Bij de Blaue Stein aangekomen, sta je feitelijk bij de poort van het Wormdal, een prachtig natuurgebied. Het is een heuvelachtig bosrijk gebied afgewisseld met groene weilanden.  Het riviertje de Worm meandert op een schitterende wijze door het dal. Het pad dat we hier volgen is ruim 9 km lang  en nooit ver weg van de Worm. Je waant je af en toe in een ver buitenland. Er zijn voldoende idyllische plekjes om even rustig te genieten van de indrukken die je opdoet. Na een km van de Blaue Stein zie je voor je de Adamsmühle liggen, tegenwoordig een paardenfokkerij. Daar loop je op afstand omheen. Na weer een km steek je een provinciale weg over, aan de andere kant van de weg ga je een lange trappenpartij omhoog. Je loopt over eerst rechte en dan steeds meer kronkelige bospaadjes en komt vervolgens in een gerenatureerd kolen/kalk gebied. Verdeeld over dit gebied zijn  18 zogenaamde “Graniet-Dino-Eieren” (2000kg per stuk) door een Duitse kunstenaar neergelegd.

Een paar km verder kom je bij hotel-restaurant Alte Mühle.  In het wormdal waren vroeger meer dan 30 molens, die langzaamaan een andere bestemming hebben gekregen. Hier ga je aan voorbij en dan  ga je links omlaag richting Burg Wilhelmstein. Na een korte klim kom je bij die burcht aan. De burcht bevat een restaurant, open lucht theater en minigolf. Achter de burcht links omlaag vervolg je je weg. Je steekt een verkeersweg over om weer in een mooi bosgebied te komen met steile hellingen. Je steekt de Worm twee keer via een bruggetje over.

2. Amstelbachdal

In het bos verscholen zie je voor de eerste keer deze route de zogenaamde Hockerlinie/Westwall liggen. Iets verderop kom je nog een veld met Hockers tegen. Deze piramide vormige betonnen obstakels zijn in de tijd van de Tweede Wereldoorlog door de Duisters aangelegd ter verdediging tegen tanks. Een km verder zie je ze nog duidelijker in het open veld

​Je verlaat het bos en daarmee het Wormdal na een rij met huizen gaat het rechts via een trappenpartij omlaag, via een weggetje passeer je een treinviaduct en daarachter sla je links af en loop je een rustig weggetje door het veld omhoog. Links in het veld zie je weer de Hockerlinie liggen. Je steekt een drukke verkeersweg over en gaat via het Duitse gehuchtje Pannesheide dat direct tegen de gemeente Kerkrade aan ligt richting natuurgebied Amstelbach. De weg omlaag die je volgt, laat je door de bomen Wasserburg Haus Heyden zien. Onder aangekomen ga je rechts en volg je de paadjes langs de Amstelbach. Soms even klauteren om er niet in te vallen, maar dat gaat lukken. Je blijft feitelijk de beek volgen, totdat je op een verharde weg komt. Je blijft hier bijna rechtdoor lopen via de Heyder Feldweg, alles steeds op oogafstand van de Nederlandse grens. Als je aan het einde van deze veldweg het bruggetje over gaat, ben je na ruim 20 km voor het eerst op Nederlandse bodem.

Langs de Amstelbach

Na het bruggetje rechtsaf. Aan het eind van het pad de trappen op en dan de rotonde oversteken, vervolgens direct links omhoog het Hambos in. Na een korte afdaling kom je bij het treinstation van de Zuid-Limburgse Stoommaatschappij aan, je gaat links af over het spoor en direct weer links de trappen omhoog. Boven aangekomen zie je links de Hamboskapel liggen, maar je moet na het kerkhof rechts het paadje inslaan. Je loopt feitelijk nog steeds langs de Amstelbach maar die heet inmiddels Anstelerbeek.

3. Cranenweijer

Het Cranenweijer -met in de verte Hoeve Nieuw Ehrenstein- is overblijfsel van het Kerkraadse mijnverleden. In dit stuwmeer loosden de mijnen destijds hun afvalwater.

Je blijft het pad volgen met oversteek van twee verkeerswegen, belandt je uiteindelijk bij het natuurgebied Anstelvallei/Cranenwijer. Aan de linkerkant doemt tussen de bomen op het mooie kasteel (oud) Erenstein, gebouwd in de eerste helft van de 14e eeuw. Inmiddels is er een restaurant en hotel in gevestigd. Als je de route vervolgt, krijg je een mooie indruk van het kasteel doordat je via het grasland langzaam omhoog loopt. Aan het einde van het graspaadje ga je naar links en na de brug direct rechts. Hier blijf je zo’n km via bospaadjes parallel lopen aan de Anstelerbeek/de Cranenweijer totdat je linksaf slaat naar de grootste brug in dit gebied. Aan het einde weer links af om direct erna weer rechtsaf te gaan. Inmiddels zie je in de verte voor je Hoeve Nieuw Ehrenstein liggen. Die omrond je helemaal om daarna via een mooi lang paadje geleidelijk dit natuurgebied te verlaten.

4. Strijthagerbeekdal

Via een hek, en twee rotondes steek je de Parkstad Ring over richting het Strijthagerbeekdal. Je kronkelt door het bos totdat je een flinke afdaling voor de kiezen krijgt die leidt direct naar Kasteel Strijthagen.  Je loopt langs de visvijvers, die rechts van je gesitueerd zijn, net als het kasteel. Nadat je een kleine weg bent overgestoken, ga je door het bos het pad verder omhoog. Na 400 meter ga je rechts omlaag, steekt de strijthagerbeek over en direct daarna neem je een korte maar pittige stijging onder enkele omgevallen bomen door.

Kasteel Strijthagen werd al bewoond in 1020 en is een paar jaar geleden opgekocht door een rijke Russische kunstenaar die de tuinen om het kasteel heen voorzien heeft van grote parmantige beelden.

5. Wilhelminaberg

Je bent aan de beklimming begonnen van de Wilhelminaberg. Een oude steenkoolberg die inmiddels helemaal begroeid en groen is, behalve de meeste paden die zwart blijven. Tot aan de top is het zo’n km klimmen via een lange reeks van serpentines. De laatste 20 meter rechtsaf omhoog hebben zeker een stijgingspercentage van 30 %, maar is de  moeite van het proberen waard. De beloning is bij goed weer dan ook een schitterend bijna 360 graden uitzicht. Naast de overdekte ski banen van Snowworld zie je ook de langste trappenpartij van Nederland liggen, 525 trappen tot aan de top. Aan de andere kant van de skihal ga je de Wilhelminaberg weer omlaag. Je komt na een paar honderd meter uit bij een twee ledige MTB afdaling, een half-pipe en een wortelpad. Onze route vervolgt verder over het wortelpad omlaag, let ook op de MTB bordjes die dit goed aangeven. Kijk goed uit bij deze afdeling, het kan hier en daar technisch zijn. Onderaan direct naar rechts en het pad gewoon blijven volgen tot dat je weer “vaste bodem” (de Vakschoolweg) onder de voeten krijgt bij het hotel van Snowworld. Je loopt dit pad helemaal uit en gaat dan links omlaag naar de Hofstraat.  Die steek je over en gaat linksaf verder over het voetpad. Je volgt de weg totdat je weer een weg oversteekt. Je gaat nu aan de achterkant van  een nieuwbouwwijk kort een paadje volgen om ook de wijk kort daarna te doorkruisen. Uiteindelijk sla je scherp naar links af en gaat een voetgangers/fietsbrug over richting Heerlen. Daar ga je naar rechts om kort daarna weer naar links te gaan. Je zit dan op een voet/fietspad bij sportpark Kaldeborn.

6. Caumerbeek

Voor de sportvelden sla je op een graspaadje links af. Dat paadje volg je om aan het einde naar rechts te gaan, waarna je even later links een trap omlaag het bos weer ingaat. Het beekje dat je weldra ziet is de Caumerbeek. Die blijf je een tijd volgen. Uiteindelijk kom je dan uit op de verharde Caumermolenweg die je na de houten huisjes aan je linkerkant, ook linksaf via een klein paadje weer snel verlaat. Je steekt dan een verkeersweg over waarna je nog steeds de Caumerbeek aan je rechterkant ziet lopen. Je bent inmiddels in het Aambos belandt, het laatste stukje natuur voordat je in het centrum van Heerlen komt. Je kronkelt via paadjes en trappen langzaam naar de in drukke verkeersweg het Groene Boord.

Finish en klokken

Bij de verkeerslichten steek je over richting Putgraaf, die je echter meteen via een paadje tussen wat gebouwen door rechtsaf weer verlaat. Vervolgens linksaf de Gasthuisstraat die loopt even later in een bocht naar rechts over in de Pancratiusstraat. Die verlaat je ook weer onmiddellijk door linksaf de Bongerd op te gaan. Rechtsaf de Oranje Nassaustraat in om aan het einde van deze straat naar links te gaan, je passeert het politiebureau en even later ga je naar rechts en kom je via een steile opgang uit bij het nieuwe NS station van Heerlen.

Klok je tijd bij een stationsklok en deel het via Socia Media (via Twitter: @huplopen @mudsweattrails). Upload je tijd op onze website en deel je ervaringen. De snelste tijden worden gepubliceerd op het nieuwe leaderboard!

Fastest Known Times

Gelopen door Start Finish Duur
Dave Houben 28-06-2020
17:38:18
28-06-2020
21:00:49
03:22:31
Commentaar Gave trail! Helaas veel asfalt, maar ook echt toffe paadjes! Zeker het paadje langs de Amstelbach 🙂 Wel goed opletten op de afslagen. Vooral in de bossen waar de gps toch al wat te wensen overlaat is het makkelijk een verkeerde weg in te slaan en wat bonus(kilo)meters te maken. Wil je wat lichter lopen: in Kerkrade staat bij het ns-station (+/-100 meter van de route af) een watertappunt om even bij te vullen 🙂
Koen de B 25-07-2020
10:21:00
25-07-2020
14:03:45
03:42:45
Commentaar Veel mooiere route dan vooraf gedacht. Heerlijk ook zoveel hoogtemeters! Ik stortte helemaal in aan het einde, dus kom nog eens terug om 'm helemaal uit te rennen en een betere tijd 🙂
Wim Van Dyck 26-07-2020
10:49:06
26-07-2020
14:50:47
04:01:41
Commentaar Eerste stukje in Aken wat moeten zoeken, maar mooie trail, met enkele pittige stukjes 🙂 Op enkele single tracks toch wel wat brandnetels te vinden voor de extra herinneringen nadien 🙂 Tof concept en leuk innitiatief!
Ivo Hochstenbach 05-06-2020
18:15:00
08:30:00
Commentaar NS trail Aachen - Heerlen 🌲🌳⛰️⛰️ Erg verrassende route 👍
Aachen mooie stad, fijne klimmetjes en leuk om langs alle beken te lopen.
Volg onze verdere avonturen op insta siem_trailrunner
18:15:00
1 months, 08:30:00
Commentaar NS trail Aachen - Heerlen 🌲🌳⛰️⛰️ Erg verrassende route 👍
Aachen mooie stad, fijne klimmetjes en leuk om langs alle beken te lopen.