Selecteer een pagina

MudSweatTrails Routesroutes

Leiden Den Haag Trail

NS Leiden Den Haag Trail: 27 kilometer

De NS Leiden Den Haag Trail is een typische Randstadtrail. In een dichtbevolkte streek vinden we onverharde paden op verrassende plekken. Met een start in het stadslandschap van Leiden laveren we tussen Valkenburg en Wassenaar door richting de kust. Na een paar kilometer langs de vloedlijn keren we landinwaarts via Meijendel en de Waalsdorpervlakte en lopen we over een paar landgoederen en het Haagse Bos tot aan station Den Haag. Houd in het begin van de route rekening met relatief veel verharde ondergrond.

Route en foto’s Han Savelkoel

Instructies

NS MST trails loop je met gps. Download de gpx track pak het zip bestand uit en zet de gpx track op je gps-apparaat.
Enige ervaring met het lopen op een gps-track is aan te bevelen. De routebeschrijving is ondersteunend bij het volgen van de gps-track.
 Zorg voor voldoende batterijen om 3 tot 4 uur met je gps-apparaat te kunnen lopen. Een powerbank kan uitkomst bieden voor extra voeding. Neem voldoende water en eten mee. Klok je tijd door bij het begin en eind een selfie te maken bij een stationsklok en deel je sportieve prestatie via social media.

Route in het kort

De route start op station Leiden. Na ongeveer vier kilometer laat je de stad achter je en loop je onverhard langs het Valkenburgse Meer en bovenlangs Wassenaar. Vandaar loop je via het duingebied naar zee. Na tweeënhalve kilometer strand loop je via Meijendel en de Waalsdorpervlakte tussen de landgoederen Duinzigt, Clingendael en door het Haagse Bos naar station Den Haag.

Start: Station Leiden

Neem de uitgang aan de centrumzijde en ga buiten het station op de Schipholweg rechtsaf. Steek de Morssingel over en ga rechtsaf onder de spoortunnel door. Aan de andere kant van het spoor neem je het onverharde pad links. Aan het eind daarvan ga je de trap op en bovenaan ga je rechts. Rechtdoor lopen tot aan de Vondellaan en daar oversteken en rechtdoor het fietspad volgen. Net na het benzinestation ga je links en bij de parkeerplaatsen rechts met de bocht mee. Je blijft rechtdoor lopen over de Muiderkring. Na de glasbakken neem je het voetpad schuin links. Steek de Jacob Catslaan over en blijf doorlopen over het voetpad. 50 Meter verder neem je het bruggetje over het water en volg je het klinkerpad door het park. Je slingert door tot je aan de Vierlinghlaan komt. Steek over en volg het fietspad rechtsaf. Blijf op het fietspad rechtdoor gaan langs de Doctor Lelylaan. Neem bij de y-splitsing het pad links omhoog. Bovenaan ga je linksaf de Doctor Lelylaan over. Aan de overkant ga je linksaf en direct weer rechts.
Aan het eind van het fietspad ga je linksaf langs de parkeerplaatsen. Bij de Smaragdlaan ga je rechtsaf. Blijf de weg rechts met de bocht mee volgen de Hoge Morsweg op. Bij de rotonde ga je links over de brug over de Oude Rijn en aan de overkant op de rotonde rechtsaf de Ommedijkseweg op. Even verder ga je onder de A44 door. Volg de weg met de bocht naar links. Je komt langs het gebouw van de stoomtrein Katwijk-Leiden. Ga een stukje verder rechtsaf richting het Valkenburgse meer. Je hebt nu bijna 4 kilometer asfalt achter de rug en wordt nu eindelijk beloond met onverharde paden.

1. Valkenburgse Meer

Steek het smalspoorlijntje over en ga linksaf langs het Valkenburgse Meer. Blijf het meer met de bocht mee naar rechts volgen. Je kunt een stukje verder rechtdoor langs het smalspoor blijven lopen of rechts aanhouden langs de waterkant. Aan het eind van het pad ga je links het smalspoor over en daarna rechts langs het bosje. Ga linksaf het geasfalteerde fietspad op. Blijf dit volgen, steek de Hogeboomseweg over en neem 250 meter verder de brug met de trappen het water over.

Langs het Valkenburgsemeer rijdt de 100 jaar oude stoomtrein Katwijk-Leiden. Oorspronkelijk werden de smalsporen door de Katwijkse duinen gebruikt door Leidsche Duinwater Maatschappij voor onderhoud aan de bronpompen. Vanaf 1972 werden er door een stichting van smalspoorliefhebbers een stoomtrein op de spoorlijnen geëxploiteerd. Eind jaren tachtig besloot Staatsbosbeheer, eigenaar van de Katwijkse Zuidduinen, dat het toeristenlijntje niet langer door de duinen mocht lopen. In 1992 werd voor de laatste keer over de sporen door de duinen gereden. Nu rijdt het stoomtreintje alleen nog rond het Valkenburgse Meer.

2. Rondom Wassenaar

Neem de trap en het bruggetje aan de rechterkant. Over het water volg je het Elzenlaantje. Deze maakt een bocht naar links en je komt even later uit op een trottoir. Je gaat rechtsaf en volgt het onverharde pad langs het water. Blijf de sloot rechts volgen. Je komt uit op een trapveldje. Neem het pad links achterin het trapveldje naar links. Houd even later rechts aan langs de paardenweide. Volg het pad met de bocht mee naar links. Aan het eind van het pad ga je rechtsaf het fietspad op. Bij de flatgebouwen steek je een bruggetje over en daarna weer rechtsaf de Dirk de Raetlaan op. In de bocht neem je weer een bruggetje en steek je de Oostdorperweg over. Deze volg je rechts met de weg mee. Even verderop ga je linksaf de Hoge Klei in. Na 200 meter gaat deze rechtdoor als onverhard pad.
Aan het eind ga je rechtsaf de Zonneveldweg op. Aan het eind links de Dr. Mansveldkade op. Na 250 meter steek je op het kruispunt de Katwijkseweg over. Aan de overkant neem je het bospad schuin rechts. Deze volg je een kilometer tot je achter snackpaviljoen De Klip bij de Wassenaarseslag komt.

3 Wassenaarseslag

Ga linksaf de Wassenaarseslag op. Je loopt heuvelop. Even voorbij de heuvel buigt het fiets-en voetpad linksaf. Dit blijf je volgen. Na ongeveer een kilometer ga je linksaf het bospad in. Volg het pad tot je net voor een fietspad links een gravelpad ziet. Ga hier in en ga 50 meter verder rechtdoor het zandpad op. Na een paar honderd meter zie je aan de rechterkant een houten klaphek. Hier ga je door en loop je het duin op. Over het duin kom je bij de zee. Ga linksaf het strand op richting Scheveningen. Je volgt het strand ruim 2,5 kilometer.

4. Meijendel

Neem de duinopgang. Bovenaan loop je via betonplaten links het gravelpad op. Bij een betonklinkerpad loop je rechtdoor het onverharde pad op. Even verder kom je weer een betonklinkerweg tegen. Aan de overkant ga je het trapje op en volg je het pad tot je aan een splisting van paden komt. Hier ga je links en blijf dit pad volgen tot aan boerderij Meijendel. Hier is een watertappunt en ook een restaurant waar je prima kunt bijtanken.

Volg het pad langs het boerderij complex. Even verder kom je bij een y-splitsing waar je links aanhoudt. Als je bij de parkeerplaats komt ga je rechts. Bij een T-splitsing ga je links. Je volgt hier de rood-witte markering. als je even verder een heuveltje opgelopen bent ga je links en verlaat je de rood-witte markering weer. Neem het eerste pad rechts naar beneden, ga onderaan linksaf en direct het eerste pad weer rechts.

5. Waalsdorper Vlakte

Je kruist een klinkerweg en gaat rechtdoor het gravelpad op. Ruim een halve kilometer verder buigt het gravelpad naar rechts en ga je rechtdoor het zandpad op. Je gaat heuvelop en na een paar honderd meter kom je opnieuw bij een gravelpad. Hier ga je linksaf. Je loopt voorbij een uitzichtpunt vanwaar je goed de de klok kunt zien die gebruikt wordt bij de jaarlijkse Dodenherdenking op 4 mei. Je bevindt je op de Waalsdorper vlakte.

De Waalsdorper Vlakte werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetters gebruikt als fusilladeplaats. Hier werden meer dan 250 mensen geëxecuteerd. De Waalsdoprer Vlakte is een van de belangrijkste Nederlandse herdenkingsplaatsen. Jaarlijks vindt hier op 4 mei de nationale dodenherdenking plaats.

Voorbij het uitzichtpunt ga je rechtsaf naar beneden. Aan het eind van het pad ga je links. Na ruim een halve kilometer ga je scherp links een zandpad op. Je loopt omhoog en verlaat Meijendel via een houten klaphek.

6. Landgoed Clingendael

Ga links het fietspad op dat met een brug over de N44 loopt. Aan de overkant ga je in de bocht een zandpaadje in dat even verder steil naar beneden gaat. Onderaan volg je het pad linksaf langs rugbyvelden. Loop het pad uit tot je weer op het fietspad uitkomt waar je rechtsaf gaat. Je kruist een weg en gaat rechtdoor de Groenendaal op. Aan het eind ga je rechts. Na een fietspad linksaf neem je even verder een onverhard pad links. Je betreedt landgoed Clingendael. Links van je loopt een voormalige tankgracht die onderdeel uitmaakte van de Atlantikwall. Die kan je volgen, maar het is leuker om een beetje middendoor te lopen. De paden zijn hier alleen erg onduidelijk dus houdt je gpx track goed in de gaten of blijf min of meer parallel lopen aan de tankgracht. Er staan twee atlantikwallbunkers in dit stukje parkbos. Het is waarschijnlijk dat je een van de twee tegen komt.

Via twee houten bruggen betreed je landgoed Oosterbeek. Blijf rechtdoor lopen tot je aan de Benoordenhoutseweg komt. Hier ga je links. Even verder kan je een bruggetje over zodat je nog even langs de US Ambassade kunt lopen. Bij het kruispunt met stoplichten steek je de Benoordenhoutseweg over. Aan de overkant is er een opening in het struikgewas waar een klein paadje door loopt. Steek hier door en houdt rechts aan. Blijf rechts aan houden tot je weer op de verharde weg komt. Hier ga je links.

7. Haagse Bos

Net voorbij residence Chateau Blue betreed je het Haagse Bos en ga je schuin rechts het onverharde pad op. Blijf dit pad volgen. Links van je zie je Paleis Huis ten Bosch liggen. Je kruist de verharde weg, gaat een bruggetje over en komt bij de Haagse Bosvijver. Ga rechts en een stuk verder houd je op de splitsing rechts aan. Bij een kruising van paden ga je links. Je steekt de Laan van Nieuw Oost-Indië over en volgt het pad rechtdoor.

Bij een T-splitsing ga je links de brug over. Hierna neem je het tweede pad rechts. Blijf doorlopen tot aan de Utrechtse Baan. Steek over en neem aan de overkant het pad dat iets naar links ligt rechtdoor. Blijf langs het water lopen tot aan het eind van het park.

Finish en klokken

Steek de Bezuidenhoutseweg over en je bent bij station Den Haag Centraal.

Klok je tijd bij de stationsklok en deel je tijd via Social Media (via Twitter: @huplopen @mudsweattrails). Upload je tijd op onze website en maak kans op één van de leuke prijzen in samenwerking met de NS. Hierbij gaat het niet alleen om de snelste tijden, dus even uploaden loont. Log hieronder in met je FaceBook account en laat je gegevens dus achter.

Fastest Know Times

Gelopen door Start Finish Duur
Irene Kinnegim 23-12-2019
11:56:00
23-12-2019
13:06:17
01:10:17
Commentaar Al na 20 meter het eerste trailpaadje geblokkeerd door een hek 😕. Leuke bekende stukken trailen door mijn achtertuin. Afwisselend met de duinen, strand, mulzand en stukken asfalt voor de snelheid 😉
Irene Kinnegim 23-12-2019
12-02-2022
15:12:00
01:20:00
Commentaar Samen met Meike en Ruben. Vol wind tegen op het strand dus lekker uitgewaaid Strava tijd 2:58:53
Koen 28-12-2019
14:18:00
28-12-2019
16:23:06
02:05:06
Commentaar Heerlijk! Blijft een prachtige route 🙂

Brug bij Clingendaal is terug, wel wat werkzaamheden aan voetpad bij DH CS.
Bart Bordes 28-11-2021
29-02-2020
12:46:00
02:27:00
Commentaar Lost in Leiden at the beginning and several times in dunes. It was hard to follow gps track, two many roads around and some turns were unexpected.

Koen 25-09-2019
11:47:00
25-09-2019
14:18:00
02:31:00
Commentaar “Na een fietspad linksaf neem je even verder een onverhard pad links. Je betreedt landgoed Clingendael.”

Even verderop is een brug afgesloten. Je kunt nu beter het fietspad zelf nemen. Dit pad loopt langs het water, bij een brug naar rechts kun je oversteken en gelijk weer linksaf. Je ziet vanzelf dat de brug rechts in onderhoud is. (heb stukje omgelopen hierdoor). Telefoon was leeg bij de finish, dus helaas geen foto.
Edward Molenaar 12-10-2019
13:32:00
12-10-2019
16:04:00
02:32:00
Commentaar De grindpaden maken het tot een echte Randstadtrail: ca. 70% verhard gok ik dus prima met wegschoenen te doen.
Na de Waalsdorpervlakte is het behoorlijk zoeken bij Clingendael en het Haagse Bos.
Meer info zie Strava
Tineke van den Berg
Thijs En Boris Boogert
19-01-2020
11:46:00
14:22:00
02:36:00
Commentaar Onze zoon Boris van bijna 2 trailt lekker mee in de racekar. Gewoon omdat het kan! Komt er ook een FTK voor het hele gezin? 😂😉
Jeroen
29-12-2019
11:19:19
02:40:19
Commentaar Leuke afwisselende loop.
Bart & Rosanne 05-05-2020
09:35:00
05-05-2020
12:16:00
02:41:00
Commentaar Lekker gelopen in het zonnetje ☀️ Rustig aan gedaan, pittige zandpaadjes bij Meijendel👌🏻
PIETER-JOS
21-09-2019
11:33:19
02:49:03
Commentaar Mooie trail via verrassende paden. Laat je niet misleiden door het feit dat het eerste kwart over relatief veel verharde weg gaat, dat wordt later op de route zeker gecompenseerd!
Gideon Lucassen 05-07-2020
10:30:00
05-07-2020
13:24:03
02:54:03
Commentaar Mooie trail, leuk al het groen in de stad opgezocht. Veel wind tegen op t strand. Ben gezandstraald 😁👍
Miriam Teeuwssen
Raoul Majewski
24-11-2019
10:23:00
13:23:19
03:00:19
Commentaar Geweldige tocht met mooie verborgen paadjes. Vooral het laatste stuk tot aan het station door het bos! Echt een aanrader.
Er waren wel werkzaamheden in het bos: voetgangersbrug naar Van Brienenlaan afgesloten, waardoor we door Clingendael moesten ipv door Oosterpark.
Winnie Broekman 05-08-2019
11:22:00
05-08-2019
14:28:00
03:06:00
Commentaar 27.5 km prachtig maar pittig tochtje!
De uitdagingen: harde (tegen)wind, rul zand en warm zonnetje
De verzachtende omstandigheden: prachtige paadjes door natuur, veel variatie en heel stil..
Nu wel een ijsje verdiend..!
Jorne van Ginkel 18-11-2023
09:42:00
18-11-2023
12:51:00
03:09:00
Commentaar Helaas had de batterij van mijn telefoon wat moeite met het slechte weer. Vandaar een foto van het bonnetje, met tijdstip, van mijn beloning op Den Haag centraal.
Melanie Holleman
Pascal Schenk
31-05-2020
08:20:00
11:34:00
03:14:00
Commentaar Veel asfalt, veel zand en goed gezelschap. Als Rayonhoofd keur ik hem goed😀
Ben ten Hove 23-02-2020
12:00:00
23-02-2020
15:16:21
03:16:21
Commentaar Met windkracht 7 en regen tegen was het een zware tocht vanuit Leiden naar Den Haag...zeker de 3km over het strand waren bijna niet te doen...veel regen geweest de laatste weken zodat ook paden en landerijen onder water stonden...Wel een overwinning om het toch te hebben gelopen, terwijl de meeste mensen binnenbleven ;-))
Chang 26-12-2020
14:10:00
26-12-2020
17:28:00
03:18:00
Commentaar Kon door het donker nauwelijks zien waar ik liep tijdens het Haagse bos. Gelukkig goed afgerond deze 2 kerstdagen
Natasja v H
Marjan v S
27-08-2023
12:54:00
16:15:00
03:21:00
Commentaar Duurde even voordat we de klok vonden op den haag centraal🙈
Willem van der Vaart
Remon van Holstein
30-08-2020
09:50:58
13:13:24
03:22:26
Commentaar Vanochtend door Ineke met de auto naar Leiden CS gebracht. Daar samen met Remon gestart voor een mooie trailtraining. Het was een leuk parcours met onderweg flinke donkere luchten en veel regen. We hebben genoten en hebben afgesproken nog een vaker een NS trail te gaan doen.
René
Jos
19-02-2020
13:35:00
03:25:00
Commentaar Onwijs gave trail! mooi afwisselend parcours. Strand was bikkelhard 2 meter breed met hoogwater en tegenwind. GPX is perfect makkelijk te volgen
Cor Terlouw
Ina Heikoop
19-04-2020
10:36:00
14:03:00
03:27:00
Commentaar Was een leuk parcours, veel afwisseling. Had het niet verwacht in deze omgeving, maar veel bos, duinen, stuk strand, parken, echt een aanrader
Koen 03-08-2019
13:46:00
03-08-2019
17:14:00
03:28:00
Commentaar Leuke nieuwe route. Rustig aan en onderweg even wat gegeten, maar iemand moet de eerste zijn 🙂
Ilonka en Sjaak Betjes 05-05-2022
13:14:00
05-05-2022
16:51:00
03:37:00
Commentaar Mooie, afwisselende route en aan te bevelen als bevrijdingsdagloop vanwegede Waaldorpervlakte
Ineke Bancken 04-08-2019
09:00:42
12:42:35
03:41:53
Commentaar Leuke, afwisselende route, maar voor de echte trail-liefhebber iets teveel verharde stukken (naast fietspaden ook veel wandelpaden die verhard waren met gravel/steentjes/schelpen). Ik liep ‘m in een rustig tempo, gewoon met wegschoenen, als voorbereiding op een marathon in oktober. In de duinen (zowel Wassenaar als Meijendell) vond ik het moeilijk om de juiste paadjes te vinden... liep daardoor 29,8 km ipv 27!
Tom Schaier 10-02-2024
Reint en Brigitte
14:04:00
03:54:00
Commentaar Ondanks het lange stuk verhard in het begin voor herhaling vatbaar.
Monique
Martin
Reint en Brigitte
14:04:00
03:54:00
Commentaar Ondanks het lange stuk verhard in het begin voor herhaling vatbaar.