MudSweatTrails Routesroutes

NS Verlengde Heuvelrug Trail

NS Verlengde Heuvelrug Trail: 17 of 28 kilometer, 192 hoogtemeters

De Verlengde Heuvelrug Trail voert over het noordelijke deel van de Utrechtse Heuvelrug.
Je passeert landgoederen Bornia, Heidestein, De Paltz en Pijnenburg en loopt over stuifduinen, heidevelden en door loof- en naaldbossen. Je vindt hier geen grote hoogteverschillen. Het parcours is licht glooiend met hier en daar een steiler heuveltje.
Je kunt deze trail koppelen aan de Utrechtse Heuvelrug Trail, waarmee je bijna 60 kilometer grotendeels onverhard door de natuur kunt lopen. Canicrossers opgelet: Landgoed Bornia is niet toegankelijk voor honden.


Route en foto’s Han Savelkoel

Instructies

NS MST trails loop je met gps. Download de gpx track en zet deze op je gps-apparaat. Enige ervaring met het lopen op een gps is aan te bevelen. De routebeschrijving is ondersteunend bij het volgen van de gps-track.

Zorg voor voldoende batterijen om 3 tot 4 uur met je gps-apparaat te kunnen lopen. Bij een gps-horloge kan een powerbank een uitkomst bieden. Een handheld gps met kaartfunctie is iets gemakkelijker om mee te navigeren. Deze hebben meestal verwisselbare batterijen. Neem voldoende water en eten mee. Klok je tijd door bij het begin en eind een selfie te maken bij een stationsklok en deel je sportieve prestatie via social media.

Route in het kort

Je start bij station Driebergen-Zeist loopt in oostelijke richting via landgoed Beerschoten, over de zandduinen bij Bornia en Heidestein door de bossen naar het noorden. Je loopt even door het dorp Soesterberg en passeert even verder de voormalige vliegbasis. Over landgoed De Paltz en Pijnenburg loop je in noordwestelijke richting naar station Hilversum-Sportpark.

Start: Station Driebergen-Zeist

Op dit moment wordt het stationsgebied grootscheeps verbouwd en zal de situatie misschien anders zijn dan hieronder beschreven.

Verlaat station Driebergen-Zeist aan de zuidzijde. Volg het fietspad richting Driebergen en steek de Hoofdstraat bij het stoplicht over. Je volgt een half verharde weg lang de vijver en het tempeltje. Bij de sportvelden pak je het fietspad in oostelijke richting. Je steekt de Arnhemse Bovenweg over en gaat links en over het spoor rechts landgoed Bornia op. Je volgt de geasfalteerde weg en neemt het eerste bospad linksaf en dan direct het eerste pad rechts.

1. Heidestein en Bornia

De meeste landgoederen op deze route worden beheerd door het Utrechts Landschap. Landgoed Heidestein werd in het begin van de 20e eeuw aangekocht door familie De Wetstein Pfister. Het landgoed werd midden jaren 70 aan het Utrechts Landschap geschonken.

Aan het eind van dit pad kom je bij een hek. Hier ga je linksaf. Even verder zie je een trappetje over het hek. Daar ga je het hek over. Je volgt een spreng dat uitkomt bij een ven. Bij het ven houd je rechts aan en even daarna ga je het eerste pad links. Aan het eind van dit pad vind je weer een hek met een trap. Hier stap je het hek over. Een paar honderd meter verder neem je het pad linksaf richting stuifduinen. Even verder kom je bij een t-splitsing. Hier houd je rechts aan en ga je de stuifduinen op. Je komt opnieuw bij een hek met een trap. Ga hier overheen. Bij de kruising met een mountainbike pad ga je rechtdoor en even verder kruis je een breed zandpad waar je rechts en direct links rechtdoor gaat.

Austerlitz

Ongeveer 100 meter voor de Austerlitzseweg ga je links. Aan het eind van dit pad kom je op de geasfalteerde grensweg waar je rechts gaat. Je steekt de Austerlitzseweg over en gaat rechtdoor het zandpad op. Aan het eind kom je op de Oude Postweg waar je linksaf gaat. Steek de Woudenbergseweg over en loop rechtdoor over het onverharde pad. Bij de boerderij steek je de verharde weg over en loop je langs de ANWB paddenstoel rechtdoor. Je passeert de entree van de Scouting aan je rechterhand. Blijf het pad rechtdoor volgen. Even verder ga je rechtsaf de klinkerweg op. Direct na het Jac Kouwenhoven paviljoen ga je rechts het bospad in.

Het pad maakt een scherpe bocht naar links. Daarna neem je het eerste pad rechtsaf. Blijf dit pad rechtdoor volgen. Aan het eind van het pad ga je rechts en neem je het tweede pad links. Dit pad loop je uit tot je bij het hek van het militair luchtvaart museum komt. Ga linksaf en waar het hek de hoek om gaat neem je het pad rechts. Dit pad voegt zich samen met het fietspad. Je gaat rechts met de bocht mee en komt uit op de Kampweg. Daar ga je links en je steekt de A28 over.

Soesterberg

Na de A28 ga je rechtsaf de Mercury op. Je loopt Soesterberg in. Een kleine kilometer verder ga je links de Apollo op en loop rechtdoor tot aan de carports. Daar vind je rechts een pad dat achter de woonhuizen langs loopt. Hier ga je in en enkele meters verder ga je door een opengemaakt hek linksaf een lang recht pad op. Aan het eind van dat pad ga je rechts weer door een opengemaakt hek heen. Je gaat linksaf.

Je komt op de Amersfoortseweg. Ja gaat rechtsaf. Steek bij de stoplichten de weg over en blijf de Amersfoortse weg in dezelfde richting volgen. Bij de Van Weerden Poelmanweg ga je links. Je passeert de voormalige vliegbasis Soesterberg aan je linkerhand. Hier bevindt zich ook het Nationaal Militair Museum. Bij de afslag naar park vliegbasis Soesterberg en Nationaal Militair Museum steek je de Van Weerden Poelmanweg over en neem je aan de overkant het paadje dat heuvelop parallel aan de weg loopt.

2. Park Vliegbasis Soesterberg

In 1910 werd door twee autohandelaren uit Den Haag een heideveld bij Soesterberg ingericht als burgervliegveld. In dat jaar werd ook een eerste vliegshow georganiseerd. In 1913 koopt de staat het terrein aan en maakt er een volwaardig vliegveld van met werkplaatsen en kantoren. In de eerste wereldoorlog worden er buitenlandse vliegtuigen ondergebracht. In de tweede wereldoorlog is het vliegveld in handen van de Duitsers die het verder uitbreiden. Aan het eind van de tweede wereldoorlog wordt het vliegveld volledig verwoest. Na de oorlog wordt het vliegveld weer opgebouwd en wordt het door de Amerikaanse luchtmacht gebruikt. Ook de privé Fokker van Prins Bernhard was hier ondergebracht. Sinds 1908 is de vliegbasis gesloten. Vanaf 1917 is het beheer van de vliegbasis overgedragen aan het Utrechts Landschap. In 2014 werd op de voormalige vliegbasis het Nationaal Militair Museum geopend.

Ezelsveld

Je gaat door een stalen ‘wisselhek’ en volgt linksaf het zandpad. Als het pad naar rechts buigt blijf je rechtdoor lopen. Je komt bij een parkeerplaats en gaat weer een stalen wisselhek door. Bij een wit stenen huisje steek je de Van Weerden Poelmanweg weer over. Aan de overkant betreed je het ‘Ezelsveld’. Je volgt het pad met de bocht mee naar rechts langs een hek. Bij het geasfalteerde Heezerspoor ga je links. Een paar honderd meter verder ga je rechts een bospad op. Je loopt richting spoorlijn. Je volgt het pad linksaf met de bocht mee en komt bij een spoorwegovergang. Steek het spoor over, ga rechts en daarna links bij de ANWB paddenstoel. Je kruist een breed pad. Bij het volgende brede pad met een ruiterspoor en wandelspoor ga je rechts. Daarna de eerste singletrack links de bosjes in. Je blijft deze singletrack volgen –negeer de paden die er van rechts bij komen- tot je opnieuw bij een spoorwegovergang komt. Ga het spoor over.

3. Afslag 17 kilometer

Voor de 17 kilometer route ga je na het spoor rechts de Dolderseweg op. Je blijft paralel aan het spoor lopen tot je ruim een kilometer verder bij station Soest Zuid uit komt.

Vervolg 29 kilometer

Voor de volledige route ga linksaf de Dolderseweg op en neem je het eerste zandpad schuin rechts. Direct daarna het eerste pad rechts natuurgebied De Zoom in, langs de atletiekbaan van AV Pijnenburg. Je komt op een kruising van paden met vijf hoog afgezaagde dode boomstammen. Hier ga je linksaf. Volg het pad met de bocht mee naar rechts. Dit pad wordt na een kilometer de Pijnenburgerlaan en volg je ruim drie kilometer. Je komt langs enkele landhuizen en komt bij de Biltseweg. Deze steek je over en gaat rechtdoor de Edmond Insingerlaan op. Je bevindt je op landgoed Pijenburg.

4. Landgoed Pijnenburg

De historie van Landgoed Pijnenburg gaat terug tot de 17e eeuw. Sara de Wael, weduwe van Jacob Hinloopen, lakenkoopman, oprichter van de VOC Enkhuizen en schepen van Amsterdam, liet het landgoed in 1647 bouwen door de Amsterdams architect Philips Vingbooms. Midden 19e eeuw werd het landgoed aangekocht door Herman Albrecht Insinger. Ook nu nog is het landgoed in bezit van de familie Insinger.

Aan het eind van het pad bij een slagboom van landgoed Pijnenburg ga je het klaphek door en ga je linksaf de zandweg op. Even verder neem je het eerste pad rechtsaf. Dit blijf je rechts volgen langs een poel. Je gaat door een klaphek een begrazingsgebied op. Bij een asfaltweggetje ga je rechtdoor een single track op. Bij een breed zandpad met fietspad er langs ga je links en de eerstvolgende weer rechts. Net na een klein heuveltje ga je bij een kruispunt van paden rechtsaf. Even verder bij een drietand-splitsing neem je het meest linker pad. Enkele tientallen meters verder ga je links een ruiterpad op. Je steekt de geasfalteerde Hoge Vuurseweg over en blijft rechtdoor gaan.

Op naar Hilversum

Ga direct rechts over een ruiterpad langs gele paaltjes. Even verder neem je het wandelpad dat links van het ruiterpad loopt. Bij een kruising van bospaden ga je links. Er staat een blauw paaltje. Als je even verder bij een groot beukenbos komt ga je rechts. Ook hier vind je blauwe paaltjes. Bij een kruising van bospaden vindt je een wegwijzer en ga je links richting ‘beukenwoud wandeling’. Je komt bij de geasfalteerde Zwarteweg. Aan de overkant neem je het eerste pad schuin rechts. Je loopt tegen de golfbaan aan en gaat rechtsaf. Bij een bosweg met fietspad erlangs ga je linksaf tussen de golfbanen door.

Blijf dit pad ruim een kilometer volgen tot je aan de A27 komt. Daar ga je rechts en even verder links onder de snelweg door. Aan de andere kant ga je linksaf de Huydecopersweg op. Even verder rechtsaf de Arubalaan op en aan het eind van de Arubalaan ga je rechtsaf de Bonairelaan op.

Finish en klokken

Via de rotonde ga je linksaf de Soestdijkerstraatweg op. Een kleine kilometer verder kom je aan het eindpunt station Hilversum Sportpark.

Klok je tijd bij een stationsklok en deel je tijd via Socia Media (via Twitter: @huplopen @mudsweattrails). Upload je tijd op onze website en maak kans op één van de leuke prijzen in samenwerking met de NS. Hierbij gaat het niet alleen om de snelste tijden, dus even uploaden loont. Log hieronder in met je FaceBook account en laat je gegevens dus achter.

Fastest Know Times

Gelopen door Start Finish Duur
Hylke 02-04-2018
08:06:52
02-04-2018
10:22:34
02:15:42
Commentaar Tweede paasdag. Prima loopweer. Prachtige route met nog aardig wat kms semi-verhard. Speedcrossers eigenlijk te hard voor dit parcours. En wat mij betreft zou de sectie rond vliegbasis Soesterberg wel iets anders kunnen. Iets ruimer ten oosten? Ik ben daarna doorgelopen naar Naarden Bussum om nog een stukje hei mee te nemen. Zou ook een mooie +variant kunnen zijn. Log: https://www.strava.com/activities/1484960247
Jeroen Rozeboom
Wouter Nieuwenburg
17-03-2018
13:56:37
17-03-2018
16:44:35
02:47:58
Commentaar Driebergen - Hillywood met Wouter
Het idee verdiend een nominatie voor de Darwin awards, dus superleuke middag gehad!

Hele mooie route, gaan we zeker nog eens doen!

Niet op de kaart:
1500m sprint naar het station en 2,2km uitlopen naar huus 🙂
Martijn Flaman 03-06-2018
08:57:01
03-06-2018
11:48:49
02:51:48
Marco Gouwens 24-06-2018
11:24:01
24-06-2018
14:45:00
03:20:59
Commentaar Leuke route. Alleen jammer van Soesterberg ietsje te veel asfalt.
Menno 21-05-2018
10:24:43
21-05-2018
14:13:59
03:49:16
Commentaar Op deze vrije 2e Pinksterdag kon ik nog wel even een NS/MST loopje doen. Dat het warm zou zijn, had ik ingecalculeerd. Onderweg nog zowaar cola in het bos kunnen scoren, doordat het Vuurol-festival bezig was. Gezellig. Hier en daar blijven staan, want je kon op diverse paden wat meemaken. VHT, leuke aanvulling op de UHT.
Dennis Verhiest 30-06-2018
10:32:00
30-06-2018
14:27:00
03:55:00
Commentaar Ik was vroeg van huis gegaan om de hitte voor te zijn, maar de NS werkte helaas niet mee aan mijn plan. Vol goede moed en vertrouwen begonnen, de start was een beetje warrig vanwege het station in verbouwing en mijn horloge stuurde me af en toe flink van het pad. De eerste helft vond ik super, maar na Soesterberg best veel asfalt en een overdaad aan ruiterpad. Tot overmaat van ramp wilde mijn lichaam na 25 kilometer niet meer meewerken (het was dan ook 28 graden) en heb ik het laatste stuk gewandeld. Al met al heb ik toch een top dag gehad......mooi dat jullie deze routes online hebben staan, ik heb de volgende al gepland staan 🙂
Splash this around