Selecteer een pagina

MudSweatTrails Routesroutes

NS Limburg Heuvelland Trail

NS Limburg Heuvelland Trail: 36 kilometer, 580 hoogtemeters

Met de NS MST Limburg Heuvelland Trail wordt een nieuwe uitdagende trail aan de serie toegevoegd. Een serieuze trail vanwege de vele hoogtemeters èn een landschappelijk bijzondere ervaring door een van de mooiste gebieden van Nederland. De trail voert door het unieke cultuurlandschap van Zuid-Limburg over holle wegen, langs meidoornhagen, door bossen en akkerlanden. Er liggen veel dorpjes en buurtschappen langs de route waar regelmatig een café te vinden is. Ondanks het asfalt in de dorpjes is de trail grotendeels onverhard. De ondergrond is veelal kleiig en kan bij nat weer erg glibberig zijn.

route Han Savelkoel en Remco Dautzenberg
foto’s Han Savelkoel

Instructies

NS MST trails loop je met gps. Download de gpx track en zet deze op je gps-apparaat. Enige ervaring met het lopen op een gps is aan te bevelen. De routebeschrijving is ondersteunend bij het volgen van de gps-track.

Zorg voor voldoende batterijen om 4 tot 6 uur met je gps-apparaat te kunnen lopen. Bij een gps-horloge kan een powerbank een uitkomst bieden. Een handheld gps met kaartfunctie is iets gemakkelijker om mee te navigeren. Deze hebben meestal verwisselbare batterijen. Neem voldoende water en eten mee. Klok je tijd door bij het begin en eind een selfie te maken bij een stationsklok en deel je sportieve prestatie via social media.

Route in het kort

De route start bij station Eijsden en loopt in oostelijke en later noordoostelijke richting naar Heerlen. Je pakt in het begin een klein stukje België mee. Het eerste deel van de route is veelal beschut door bosschages. Het tweede deel kent een meer open karakter. Omdat de route door veel dorpen en buurtschappen loopt kom je onderweg af en toe wat asfalt tegen.

Start: Station Eijsden

Vanaf station Eijsden ga je rechtsaf het spoor over en loop je over de Ingenieur Rocourtlaan en de Pisartlaan naar Mariadorp. Daar ga je rechtsaf de snelweg over. Aan de andere kant van de snelweg neem je het pad links en daarna rechts de Steenbergweg op. Neem de onverharde Ezelsweg linksaf. Aan het eind hiervan ga je rechts richting Santiago de Compostella (2300 km.). Je steekt de geasfalteerde Heiweg over.

1. Kruisen en kapellen

Limburg kent een rijke religieuze traditie. Overal vind je langs wegen en paden en soms midden in het weiland kruisen en kapellen. Verspreid door de provincie staan er zo’n  tweeëntwintighonderd kruisen, zeshonderd kapellen, zeventig (Lourdes)grotten en een groot aantal losse beelden.

Bij een splitsing met een Christusbeeld bovenaan een trap neem je het linker pad. 500 meter verder ga je bij een T-splitsing rechts naar beneden het dal in. Bij de volgende T-splitsing onder in het dal ga je linksaf. Bovenaan de holle weg op de T-splitsing ga je rechts richting wandelknooppunt 21. 30 meter verder ga je links richting knooppunt 38. Ruim een kilometer verder kom je bij een plas met een bankje en vuilnisbak. Daar ga je links een trap op landgoed Meehr in. Aan het eind van dit paadje kom je op een geasfalteerde weg en loop je het dorpje Mheer in. Op de doorgaande weg ga je rechts en daarna bij de bushalte links langs het pand ‘de korenbloem’. Dit lijkt privé terrein maar is gewoon toegankelijk. Na 20 meter kom je op een onverhard pad.

Je blijft onderlangs lopen en volgt het pad door de hekjes. Aan het eind van het pad kom je bij een rustplek aan een geasfalteerde weg. Op een crucifix is ‘mijn jezus barmhartigheid’ geschreven. Daar ga je door het klaphek met het blauwe paaltje en volg je het pad links door het weiland. Aan het eind van het weiland ga je een draaihek door en ga je rechtsaf. Je komt aan de rand van Terhorst. Daar ga je rechts en volg je het pad dat links langs het hek loopt.

2. Meidoornhagen

Overal langs de route vind je kenmerkende meidoornhagen als natuurlijke afbakening van weilanden en percelen.

Even verder loop je tussen de meidoornhagen. Bij een T-splitsing ga je links het brede zandpad op. Even verder neem je het brede zandpad rechts. Bij de geasfalteerde Voerenstraat ga je links langs een kapelletje en gelijk weer rechts. Aan het eind ga je linksaf de geasfalteerde Kütersteenweg op. Je loopt het dorp Terlinden in. Bij de volgende T-splitsing met een wit kapelletje ga je links en meteen weer rechts. Even verder ga je schuin links de provinciale weg over en ga je de Karsvelderweg op.

Twee kilometer verder loop je het dorp Beutenaken in. Je gaat linksaf de asfaltweg op. Even verder neem je het pad rechts richting Landsrade. Je loopt een klein stukje langs de Gulp. Even verder buigt het pad naar rechts en volg je bij een splitsing het linker pad steil omhoog. Bovenaan ga je linksaf. Volg het pad een halve kilometer. Bij de tweede splitsing ga je links tussen bos en weiland door.

Je daalt af over een smal pad. Bij de T-kruising 500 meter verder ga je linksaf. Je loopt over een breder pad een paar honderd meter naar beneden. Bij een smal pad rechts ga je omhoog langs een Staatsbosbeheer bordje. Je komt bij een asfaltweg en steekt over. Ga rechtdoor richting golfbaan. De weg maakt een bocht naar rechts. Bij een boerenhoeve met grote poort ga je rechts en bij de splitsing even verder linksaf. Kort daarna hou je links aan en volg je het onverharde pad tussen de golfbaan door. Aan het eind van de golfbaan ga je links en zo’n 20 meter verder neem je de single track rechts het bos in.

3. Klooster van Wittem

Klooster Wittem is voor veel mensen een belangrijke bedevaartsplaats. Het is al 100 jaar bekend als bedevaartsoord voor de H. Gerardus Majella. En ook al vele decennia komen mensen naar het klooster vanwege Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand.
Klooster Wittem is een actieve leef- en werkgemeenschap van de paters redemptoristen. Het klooster werd tussen 1729 en 1733 gebouwd. Begin 2018 is het klooster in de verkoop gezet omdat de paters de hoge kosten voor het onderhoud niet meer kunnen opbrengen.

Je komt langs een tweetal krijtputten. Volg het pad ca 2 km door het bos. Aan het eind kijk je over de velden naar het klooster van Wittem in het dal. Ga linksaf naar beneden. Onder aan het pad ga je rechts. Op de asfaltweg ga je linksaf. Bij de boerenhoeve ga je rechts langs de boerderij het voetpad op. Ga door het draaipoortje het weiland in (honden aan de lijn). Je komt langs nog twee draaipoortjes en komt bij provinciale weg N278 Steek deze over en volg de weg rechtsaf. 100 meter verder ga je links het voetpad op. Bij de Wittemer Allee ga je rechts en direct links de Van Plettenbergweg in. Even buiten Wittem ga je linksaf het pad tussen de weilanden op.

Het pad maakt een slinger naar rechts en links. Aan het eind ga je linksaf. In de bocht ga je rechts richting Eys. Even verder ga je door een draaihekje met een geel paaltje met een roodwit bordje links het weiland in. Je steekt een stroompje over met een betonnen bruggetje en draaihekje en houdt daarna rechts aan langs de Eyserbeek.

4. Eyserbeek

Je blijft de Eyserbeek zo’n beetje volgen en gaat aan het eind samen met de beek een tunnel onder het spoor door. Aan de andere kant van de tunnel volg je het pad rechtsaf. Je gaat een draaihekje door en komt bij een paar huizen. Tegenover het witte huis neem je schuin links het pad heuvelop. Je volgt het pad door het bos en maakt een bocht naar rechts. Over grasland ga je verder heuvelop en kom je weer in het bos. Daar ga je op de kruising rechtsaf. Je loopt langs de heuvels de en hebt rechts prachtig uitzicht over het dal.

Bij de Y-splitsing hou je rechts aan. Het pad buigt naar rechts en met een slinger kom je op de geasfalteerde Eyserbosweg waar je rechts en direct weer links gaat. Je volgt het pad langs de heg. Het pad buigt naar links en je komt in Eyserheide. Volg de weg door het dorp en houd rechts aan. Na Eyserheide loop je voorbij de bloemenpluktuin Fine Fleur en ga je daarna rechts het zandpad op. Net voor een bankje voordat het pad op het diepste punt is ga je linksaf een graspad op. Bovenaan het pad kom je in het dorpje Trintelen. Op de Eyserweg ga je rechtsaf en daarna links de Hamerstraat in.

Na het dorp Trintelen negeer je het pad dat schuin links terug loopt en ga je even verder bij de lage betonnen paaltjes links tussen de akkerland door. Aan het eind van het pad ga je een trappetje af en daarna links. Even verder zie je links een molen. Je loopt door tot de kruising met een crusefix gaat daar rechts en kort daarna de eerste links. In de verte zie je de hoogbouw van Heerlen al liggen. Je volg de asfaltweg en komt bij een doorgaande weg waar je rechts gaat. Net voor je het dorp Huls In loopt ga je linksaf het zanpad langs de wijngaarden op. Bij een T-splitsing ga je rechts en ca 100 meter verder links een smal pad in tussen een hoge heg en het weiland door. Volg het pad naar beneden. Op het laagste punt ga je linksaf.

5. Groeve de Putberg

Als je rechtdoor gaat vind je de oude groeve Putberg langs het pad. Al in de Romeinse tijd werd uit dit soort Groeves Kunrader kalksteen gedolven. Veel huizen in de omgeving zijn gebouwd met deze steen. Het kalkafval werd in de kalkovens verwerkt tot metsel- en pleisterkalk. Je kunt verschillende kalkovens langs de paden bij Heerlen vinden.

Op naar Heerlen

Je komt bij de geasfalteerde Daelsweg en gaat daar rechts over het graspad langs de weg. Aan het einde van het graspad steek je de weg over en volg je aan de overkant nog even het voetpad parallel aan de weg. Het pad buigt naar links. Blijf het pad anderhalve kilometer volgen tot aan een T-splitsing. Hier ga je rechts. Even verder ga je bij de snelweg weer rechts. Volg deze weg de snelweg over.

Aan de overkant ga je recht de trap af en volg je het voetpad dat even verder naar links langs de woningen loopt. Blijf langs de woningen lopen tot je bij de J.F. Kennedeylaan komt. Steek over en ga rechtdoor over de Tichelbeekstraat. Steek een paar honderd meter verder de weg over en ga even verder langs de beek links het park in. Neem verderop het linker pad en blijf langs de beek volgen. Aan het eind van het park loop je licht omhoog langs Hoeve De Aar.

Bij de Welterlaan ga je rechts onder het viaduct door. Steek over en neem het voetpad omhoog. Bovenaan ga je rechts de Oude Lindenstraat op. Neem de eerste weg rechts , de Hamerstraat. Aan het eind rechts, dan langs het parkje links en aan het eind van het parkje schuin rechts de Schoolstraat in. Je komt bij de rotonde en neemt daar de grote doorgaande weg de Geerstraat. Aan het eind van de Geerstraat vind je de nieuwe ingang van station Heerlen rechts.

Finish en klokken

Klok je tijd bij een stationsklok en deel je tijd via Socia Media (via Twitter: @huplopen @mudsweattrails). Upload je tijd op onze website en maak kans op één van de leuke prijzen in samenwerking met de NS. Hierbij gaat het niet alleen om de snelste tijden, dus even uploaden loont. Log hieronder in met je FaceBook account en laat je gegevens dus achter.

Fastest Know Times

Gelopen door Start Finish Duur
Stef Nelissen 11-04-2021
09:34:00
11-04-2021
12:20:00
02:46:00
Commentaar Als Limburger moest deze trail gelopen worden. Door het ontbreken van wedstrijden was dit een mooie uitdaging. Een mooie route door het Limburgse heuvelland.

Let wel op dat je bij station Heerlen even de trappen op moet om bij de stationsklok te komen.

Edward Molenaar 28-09-2019
11:09:00
28-09-2019
14:39:00
03:30:00
Commentaar Klok op station Eijsden hing niet meer aan de paal (?) helaas.
Prachtige route gelopen op mijn verjaardag. Sommige stukken reden er MTB-ers voor de Bart Brentjes Challenge op zondag 29/09.
Dino Verhoef 13-09-2020
09:32:00
13-09-2020
13:09:00
03:37:00
Commentaar Warme tocht, had iets te weinig water mee waardoor de klimmetjes aan het einde moeizaam gingen. De stationsklok op Eijsden is op het moment kapot.
Rudolf van Zelst 29-09-2018
10:00:00
29-09-2018
13:40:18
03:40:18
Commentaar Super gave route en goed te doen met gps ?
Dion Dabekaussen 29-04-2023
09:57:05
13:48:21
03:51:16
Commentaar Leuke route! Alleen een aantal paadjes die wel erg ver dichtgegroeid zijn
Patrick van Haren 05-06-2021
08:42:00
05-06-2021
12:33:22
03:51:22
Commentaar https://www.strava.com/activities/5416512666
Lekker loopweer, 15 a 16 graden, in het begin miezer regen, later droog en bewolkt.
Op km plusminus 10-20-30 vrouwlief ter ondersteuning om te fourageren, echter op km 10 ging het mis. Nog een paar minuten gewacht en gebeld, uiteindelijk doorgelopen naar km 20 waar het vanaf daar wel goed ging.
Beweegtijd volgens Garmin/Strava 3:42;15.....de andere 9min zullen verloren zijn gegaan bij de verzorgingsposten.
Eerste maal zo'n NS-trail run, smaakt naar meer.
Niek Raats 10-07-2019
08:30:30
12:31:06
04:00:36
Commentaar Met de trein naar Eijsden en te voet naar huis. Stukje Krijtlandpad, stukje Beartrail, stukje KVS, stukje Limburgs zwaarste en een stukje Coriotrail. Mooie route, niet zo’n mooi weer vandaag. Toch weer een mooie loop.
Ricardo Carta
30-06-2019
10:04:00
04:14:00
Commentaar Mooie trail, een das en een vos gezien, uitdagende hoogteverschillen en veelal het gevoel niet in NL te zijn.
Op diverse plekken wel flink overwoekerde paden, bramen en brandnetels tot aan het kruis, wat hardlopen onmogelijk maakte. Dus de tip van flip: neem je lightweight kapmes mee als je dit eind juni gaat lopen 😉 En let op de buizerds!
Onderweg goed water tanken.
Ruud Verhoeve 04-08-2021
16-06-2019
13:46:00
04:23:00
Commentaar Spontane ingeving om mee te rijden naar Maastricht om vervolgens de NS-trail Heuvelland te lopen en verder naar huis. Totaal 48,3 km / 5:51:22 uur. Mooie route met delen van Mescherbergloop, KVS, Coriotrail. Zeker moeite waard
Klaartje
Raoul
22-03-2019
09:45:00
14:15:00
04:30:00
Commentaar In Heerlen gestart, mooie route, leuke dag!
Dave Houben 21-05-2018
10:30:39
21-05-2018
15:01:57
04:31:18
GPX-bestand Commentaar Super gave trail! Liep hem vol bepakt als training voor Zwitserland, maar kom zeker nog eens terug voor een potje op tempo knallen. Mooie uitzichten over de Voerstreek, Gulpdal, Geuldal en uiteindelijk Heerlen. Niet al te veel hoogtemeters, maar zeker het stuk rond Gulpen en Eys bevat flink wat klimwerk en niet te vergeten heerlijk snelle afdalingen. Het leukste stukje is wat mij betreft toch wel de single-track door het bos na de Golfbaan. En dat beetje asfalt?? Dat wordt ruimschoots goed gemaakt 😉
Wendy Schmit
Dave Houben
31-05-2020
05:10:19
09:47:00
04:36:41
Commentaar Bij gebrek aan een werkende stationsklok bij station Eijsden, maar even een aangepaste "Garmin stationsklok" gefotografeerd 🙂
Don Wolfs 30-05-2021
01-09-2018
16:26:00
05:17:00
Commentaar Mooie trail. Thanks voor de route. Gelopen vanaf station Maastricht (eerste 5km verhard). GPX is groter dan 4mb 🙂
Mark Grim 13-03-2021
10:27:00
13-03-2021
15:54:00
05:27:00
Commentaar Prachtige trail in het mooie Zuid Limburg...GENOTEN!