Selecteer een pagina

MudSweatTrails Routesroutes

NS Boxmeer-Helmond Trail

NS Boxmeer-Helmond Trail: 47,8 kilometer / 340 hoogtemeters

De NS Boxmeer-Helmond Trail is een zeer diverse trail: je loopt door weilanden, heidegebieden, naald- en loofbossen, heuvels, beekjes, gravelpaden en smalle trails. Een mooie aaneenschakeling van wat de Nederlandse natuur je te bieden heeft.

Je start je tocht vanaf station Boxmeer, je loopt de bebouwing uit en gaat de weilanden in, via een schakeling van bossen en paadjes bereik je Sint Anthonis, hier kan je eventueel een consumptie scoren bij de horeca. Vanuit Sint Anthonis duik je weer de bossen in, eerst Boswachterij Sint Anthonis vervolgens het Groote Slink-Buntbos. Na het Groote Slink-Buntbos volgt een drie kilometer lang recht gravelpad, dit pad is uniek, hier kom je de eerste twee van de drie oude grenspalen tegen, de Gemertse Middenpaal en de Ripsepaal. Nadat je de de N277 bent overgestoken ga je het bosgebied het Beestenveld in, wat overloopt in de Stippelberg en de Nederheide. Voordat je Helmond in gaat kom je nog door het stroomdal van de Esperloop en door de Bakelse beemden waar je de mooi stromende Bakelse Aa oversteekt. De afsluiting van de trail is het Bakelse Bos tot aan de brug over het kanaal voordat je Helmond in draaft richting het station.

Route en foto’s: Otto Kragt

Instructies

De Boxmeer-Helmond Trail loop je met gps. Download de gpx track. Pak het zip bestand uit en zet het gpx bestand op je GPS-apparaat. Enige ervaring met het lopen op een gps-track is aan te bevelen. De beschrijving van de route is gedetailleerd en kan je helpen bij het volgen van de gps-track.  Zorg voor voldoende batterijen om een uur of 6-7 met je gps-apparaat te kunnen lopen. Bij een gps-horloge kan een extern batterypack een uitkomst bieden. Een handheld gps met kaartfunctie is iets gemakkelijker om mee te navigeren. Deze hebben meestal verwisselbare batterijen. Neem voldoende water en eten mee. Klok je tijd door bij het begin en eind een selfie te maken bij een stationsklok  en deel je sportieve prestatie via social media met @huplopen @mudsweattrails en #reisjefit #lifeisbetteronthetrails.

1. Station Boxmeer

Boxmeer is een plaats in de provincie Noord-Brabant, in de gemeente ´Land van Cuijk´. Er wonen ongeveer zo´n 12.000 mensen. Tot en met de tweede helft van de 13e eeuw heette het dorp Mere, vervolgens werd het dorp te leen gegeven aan Jan de Boc Mere. Deze heer verbond er zijn naam aan en het Mere werd Boc’s Mere, en zo werd de naam verder gevormd naar Boxmeer.

Je verlaat het station aan de centrumzijde, om linksaf te gaan de Stationsweg op. Vervolgens sla je weer linksaf de Spoorstraat op. Deze weg vervolg je, na een rotonde wordt het de Sint Anthonisweg. Na ongeveer 1,7 km ga je onder de A73 door, daarna ga je rechtsaf de Waterleidingstraat op. Deze volg je totdat je tegen een bos met een hek aanloopt, dit is een pand wat de naamgever is van de Waterleidingstraat. Hier ga je linksaf en vrijwel meteen rechtsaf een singletrack op, vervolgens na een paar honderd meter ga je rechts en vrijwel meteen links, dit is weer een singletrack. Hier houd je steeds links aan, totdat je uit het bosje komt. Daar ga je rechts en dan links, vervolg je de route langs een brede beek, de Oploosche Beek. Aan het einde van de beek ga je rechts het bosschage in, via een smal paadje, deze kronkelt door het bosje heen. Om uiteindelijk uit het bosje te komen via een paadje langs een weiland, in dit gebied zitten verschillende soorten salamanders.

Je komt nu op een stukje verharde weg, de Sassenkamp, deze vervolg je tot de splitsing in zuidwestelijke richting. Op de splitsing ga je schuin rechtdoor om zo op een zandpad te komen, dit pad loopt langs de Ledeackersebeek. Deze volg je voor een 600 meter om daarna schuin links te gaan en vervolgens na een paar honderd meter rechts de Ledeackersestraat in. Dit pad volg je Sint Anthonis in.

In Sint Anthonis ga je links en meteen weer rechts, via de Hoefstraat, Sint Patrickpad en de Bosweg vervolg je de route richting Boswachterij Sint Anthonis. Vlak na de horecagelegenheid duik je het bos rechtsaf in.

2. Boswachterij Sint Anthonis

Het landschap wat je hier treft is prachtig en divers, in het begin ga je over wat heuveltjes met van dat mooie knalgroene mos, en dennen. Deze dennen zijn hier ooit geplant om te gebruiken als stuthout voor de Limburgse mijnen. Je volgt de smalle paadjes om vervolgens door een hek te gaan met een wildrooster om op een zandverstuiving te komen. Het terrein veranderd langzaam in een heidegebied. Na een kilometer of 11 heb je aan de rechterkant een vennetje midden tussen het heidelandschap.

Je draaft door en vervolgt de route weer het bos in, na wat bochten en kronkels sta je ineens aan het Defensiekanaal. Met aan de overkant een aantal bunkers. Dit kanaal en bunkers maakt onderdeel uit van een verdedigingslinie die tussen de eerste en de tweede wereldoorlog werd aangelegd.

3. Landgoederen Groote Slink en Bunthorst

In het begin van de 20e eeuw werd de grond van deze landgoederen aangekocht door een zakenman uit Enschede. In opdracht werd het de grond verbouwd en aangelegd in de Engelse Landschapsstijl. Inclusief een mooie villa, die nog steeds op het landgoed aanwezig is. Je komt het landgoed vanuit de Noordoostelijke richting binnen, en vrijwel meteen zie je de Slinkvijver, met een bruggetje wat typerend is voor de Engelse Landschapsstijl. Je volgt de route om de vijver heen en aan de linkerkant zie je dan ook een ijskelder, die voorheen gebruikt werd door de bewoners van de villa.

Je gaat door het draaihekje heen en doorkruist een weide, met aan de rechterkant de villa. Bij het binnenkomen van het bos aan de overkant van de weide houd je links aan, en ga je de Düsseldorferallee op, en daarna rechts. Na wat bochten kom je op de Long Walk. Deze beide lanen, de Düsseldorferallee en de Long Walk, zijn exact 90 graden op de villa aangelegd.

4. Grensweg

Een gravelpad van bijna 3 kilometer lang, klinkt niet echt interessant. Maar hier kun je genieten van een wijds uitzicht, en je komt er twee grenspalen tegen. De Gemertse Middenpaal en de Ripsepaal. Deze grenspalen gaven voorheen de gemeentegrens weer. Rondom de Middenpaal, de eerste die je tegenkomt, werden historische vondsten gedaan van 3000 v. Chr. De tweede paal die je passeert is iets aangekleed, er staat een picknicktafel en er is een honingraatmuur om de paal gebouwd. Het is ook een uitzichtpunt, hier was vroeger een onmetelijk grote heide. Rond kilometer 33 kom je ook nog de Stippelbergpaal tegen.

Kort na het oversteken van de N277, ga je linksaf het bosgebied Beestenveld in.

5. Het Beestenveld en Stippelberg

Je gaat het beestenveld in via een vrij breed pad, dit pad volg je totdat je bij een water aankomt, dit water ziet er bijzonder rechttoe, rechtaan uit. Je houdt hier de rechteroever aan, een leuk stukje singletrack langs het water. Dit water is het Koordekanaal. Dit kanaal is een onderdeel van de Peel Raamstelling, waar ook het Defensiekanaal een onderdeel van is (het kanaal bij kilometer 15 met de bunkers). Eigenlijk is het Koordekanaal een tankgracht, en in de oorlogsjaren lagen er mijnenvelden omheen. Het stuk waar je langs rent, is een restant. Het totaal is groter, maar gedempt na de Tweede Wereldoorlog. Je volgt dit kanaal een stuk, waarna je rechtsaf gaat een moerasachtig bos in richting de Stippelberg. Dit gebied is bezaaid met kleine zandduinen en mooie kleine paadjes, als je de route volgt dan kom je via de grote paden in een stuk van aaneengesloten kleine paadjes met heuvels en zandduinen. Neem ook een kijkje vanaf het uitzichtpunt! Na het uitzichtpunt vervolg je je weg via de route, de paadjes blijven klein, bochtig en uitdagend en het gebied gaat over in de Nederheide.

Na wat mooie bospaden, zandpaden en smalle singletracks doemt de Mediatoren van Mortel op, deze 30 jaar oude toren is ruim 125 meter hoog en wordt nu voornamelijk gebruikt om radiozenders de ether in te schieten.

Na de Mediatoren van Mortel ga je rechtsaf en vrijwel meteen weer linksaf, je volgt de bosrand en gaat over het water, vervolgens steek je een stroomdallandschap over om het bos in te gaan. Na een lang recht pad ga je linksaf en volg de je de Esperloop aan de linkerzijde. De Esperloop is een ongekanaliseerde heidebeek, met ontzettend schoon water. Via smalle blubberige paadjes volg je de beek, na een krappe kilometer langs de beek, ga rechtsaf over het beekje heen, doormiddel van een bijzondere metalen bruggetje.

Via het Grotelsche Bos vervolg je je weg richting Helmond. Als je uit het bos komt, dan sla je linksaf en binnen 100 meter ga je rechtsaf tussen het hek door van de Aarlesche vijver. Deze voormalig zandafgraving volg je rechtsom. Via het bosschage aan de andere kant van de vijver ga je weer door een hek en steek je de Heikantseweg over en sla je linksaf. Na 300 meter het fietspad gevolgd te hebben sla je rechtsaf een gravelpad in richting de Bakelse Beemden.

6. Bakelsche Beemden en Bakelse Bos

De ingang van het kleine landgoed de Bakelsche Beemden is bijzonder, een oud hek en een bord verboden voor alles wat een motor heeft. Je volgt het hoofdpad over het landgoed, via een aantal restanten van schuren en huis kom je aan de andere kant uit het landgoed. Ook weer door een bijzonder hekwerk. Je staat dan in een de woonwijk Bierdonk, van Helmond. Je volgt de route door de wijk, en gaat uiteindelijk over een steile fietsbrug de ringweg over. Je bent dan meteen in het Bakelse bos. Dit bos is de stadslong van Helmond, en bestaat uit naaldbomen en open stukken met stuifzand. Je volgt de route via mooie brede paden, en een aantal kleine paadjes. Als afsluiter nog wat mul zand bij een zandverstuiving. Om dan via de laatste paadjes het bos te verlaten en bij de Zuid-Willemsvaart aan te komen, daar ga je links om na een paar 100 meter de brug over de vaart te nemen en zo Helmond binnen te draven.

Hier volg je het hoofdfietspad totdat je bij de Burgemeester van Houtlaan aankomt, daar ga je links, vervolgens steek je hem over via de stoplichten. Daarna links en weer stoplichten om de N270 over te steken. Na de oversteek ga je rechtsaf, om na een paar 100 meter linksaf de Smalstraat in om zo op het station van Helmond aan te komen!

Download

GPX bestand NS Boxmeer-Helmond Trail (zip bestand uitpakken)
Doorlink naar route op afstandmeten.nl

Finish en klokken

Klok je tijd bij een stationsklok en deel het via Socia Media (via Twitter: @huplopen @mudsweattrails). Upload je tijd op onze website en deel je ervaringen. De snelste tijden worden gepubliceerd op het nieuwe leaderboard!