Selecteer een pagina

MudSweatTrails MateriaalROUTES BERGBENEN TRAINEN 2020

Verplichte materialenlijst

Bepaal aan de hand van jouw doel in hoeverre je materialen nodig hebt: standaard en als back-up. Als je zelfstandig de bergen ingaat is het noodzakelijk goed stil te staan bij je ‘paklijst’. Loop je een georganiseerde Trail met veel verzorging onderweg of blijf je met een duurloopje in het lagere terrein: don’t overdo!

Onderstaand een aantal adviezen die je mee kunt nemen in je overweging.

Hoofdlamp

Bij lange tochten en tochten in de bergen is een hoofdlamp (en soms zelfs twee) oonontbeerlijk en daarmee ook vaak verplicht gesteld door de organisatie. Tijdens de extremere ultra’s wordt er ook ‘s nachts doorgelopen. Daarnaast kan het weer in de bergen soms snel omslaan waarbij het zicht door mist of inval van de duisternis minimaal wordt. Dan biedt een hoofdlamp uitkomst.

Hoofdlampen zijn er in vele prijsklasses. De goedkope hoofdlampen bieden doorgaans weinig. De lichtopbrengst is minimaal en de levensduur kort. Bij avontuurlijke tochten en wedstrijden is het een loopaccessoire waar je niet op moet willen bezuinigen.

Stokken / poles

Voor hardlopers in de bergen een must-have. Zeker als je langere afstanden gaat lopen. Lees meer over het gebruik van stokken in het stuk ‘hardlooppas of looppas’?  Van belang bij aanschaf van stokken: zijn ze tot klein formaat inschuifbaar? Het merendeel van de stokken is in 3 stukken in elkaar te schuiven en kan daarmee zonder problemen achterop de rugzak (ingeschoven lengte 62 cm). Langere stokken zitten het vrij bewegen met je hoofd, armen of benen in de weg. Uitschuiven betekent de maat even opnieuw instellen, de centimeter indicatie op de stok zelf helpt erbij om dit op de juiste lengte te doen. Je kunt ook lengte variëren naar gelang de hellingsgraad.

Daarnaast is gewicht een belangrijke. Er zijn al stokken die per paar minder dan 200 gram wegen. Oriënteer je in Nederland op de merken Leki, Quechua (Decathlon), Black Diamond of Komperdell.

GPS horloge

Een nice-to-have! Leuke dingen die je als Trailrunner met een GPS kunt doen: je routes online bijhouden – bekijken en delen. En ook routes van andere volgen, door deze op je horloge te plaatsen. Tijdens, maar ook na je route gelopen te hebben kun je bij het uitlezen van de GPS het hoogteprofiel en het aantal hoogtemeters te zien. Vaak brengt het je op ideeën om volgende keer de route nog weer anders aan te pakken. De Suunto Ambit is een model met uitgebreide ondersteuning voor Trailrunners. En heeft en actieve een inspirerende community aan Trailrunners via Movescount (voor iedereen toegankelijk).

Wees je bewust van een praktisch nadeel van GPS gebruik: het bereik van satelieten valt soms weg, bijvoorbeeld onder de bladerbomen of in slecht weer. Vertrouw dus altijd ook op een kaart als hulpmiddel als het je gaat om navigeren.

Tight

Onmisbaar om mee te nemen in je rugzak als je het hooggebergte ingaat! Voor meer info zie Kleding.

EHBO Kit

Het minimum aan spullen is een 0,5 liter vocht (in de bergen 1 liter), isolatiedeken, fluitje, sporttape of snelverband, een jasje en een Buff. Vergeet niet je mobiel op een makkelijk toegankelijke plek in je rugzak te stoppen. Het beste kun je deze in plastic (ziplock) zakje opbergen. Zie onderstaand meer uitleg over de items in de EHBO kit.

Isolatiedeken
Van belang als je de bergen ingaat. Onderkoeling kan ontstaan door snel omslaand weer. Overhitting kan in de zomer in de bergen bij inspanning ook ontstaan. Een isolatiedeken heeft 2 kanten: een gouden en zilveren kleur. Ezelsbruggetje voor het gebruik: “gebruik goud bij koud”. Als een loper dus onderkoelt is gebruik je de gouden kleur aan de buitenkant. Goud weerkaatst niet alle lichtstralen, maar bouwt wat warmte op. Dit komt ten goede aan het slachtoffer. Bij overhitting de zilveren kleur aan de buitenkant.

Fluitje
Een fluitje dient voor noodsignalen in de bergen. Onmisbaar dus als je de bergen ingaat want het weer, moeheid of een valpartij kunnen je ‘overvallen’. Bij de betere rugzakken is een klein licht fluitje meegleverd.

Tape of snelverband
Voor het afplakken van een blaar of om je tenen te beschermen of als materiaal onverhoopt is gescheurd op kapot is gegaan. Gebruik 3 cm breed sporttape, dat je met de hand kan scheuren.

Buff / capp
Een Buff Kun je op verschillende manieren vouwen: als hoofdband of geheel als muts. Voor verkoeling en zonbescherming een uitkomst.
Een zonneklep kan je beschermen tegen de zon, maar helpt ook voor beter zicht bij regen of (natte) sneeuw. Een dichte cap is wat groter om op te bergen, er zijn speciale running caps die makkelijk op te bergen zijn.

Jasje
Bij een tochtje van 1 a 2 uur en stabiel weer kun je met alleen een windjack vaak wel op pad. Is er regen – wind – sneeuw voorspelt of ga je langer op pad: neem ook een regenjas mee. Laat je bij aanschaf adviseren over de waterkolom, dit zegt iets over de waterdichtheid van de jas.

Meer weten?

Check de Gear Reviews door MudSweatTrails, waar ook regelmatig tests van diverse trailrunning hulpmiddelen voorbij komen.

En natuurlijk kun je voor een complete selectie trailrunning materialen terecht bij de MudSweatTrails Store.

Splash this around