Trailschoen met carbonplaat
Dit voorjaar lanceerde Hoka de nieuwe versie van hun trailschoen met carbonplaat: de Tecton X2. Sonja, Ronald en Timo testten de schoen tijdens een negendaags trailrunavontuur door het Zwitserse Wallis. Drie testers, drie meningen en samen goed voor 775 kilometer aan testervaringen.
Carbon en hardloopschoenen. Hoe zit dat ook alweer? Een carbonplaat in de zool zorgt voor meer veerkracht waardoor je als het ware vooruit wordt geduwd. Door de gebogen vorm van de carbonplaat gaat afwikkelen bovendien makkelijker. Maar het is niet alleen het carbon dat ervoor zorgt dat je sneller kunt lopen. Een speciaal schuim zorgt voor meer demping en veert ook meer terug. Alles bij elkaar levert het een hele reactieve schoen op. Bijna ieder hardloopmerk heeft wel een of meerdere carbonschoen in het assortiment en er zijn ook steeds meer trailrunschoenen met een carbonplaat.
Niet één maar twee carbonplaten
Hoka lanceerde in 2022 zijn eerste carbonschoen voor trailrunning. De Tecton X. Uniek aan deze schoen is dat in elke zool niet één maar twee carbonplaten zitten. Deze platen – die in de lengterichting van teen tot hiel lopen – kunnen onafhankelijk van elkaar bewegen zoals tektonische platen in onze aardbol dat ook doen, vandaar de naam Tecton. Daardoor zou de zool zich makkelijker aanpassen aan de landing op een ongelijke ondergrond met stenen en boomwortels.
Ook de nieuwe Tecton X2 is uitgerust met twee onafhankelijke carbonplaten. Sterker nog, de hele zool is hetzelfde gebleven. Waaronder de Profly constructie van de tussenzool die zorgt voor een gedempte landing en tegelijkertijd een responsieve afzet waardoor je gevoel krijgt soepeler en sneller te lopen. Net als die fijne Vibram Megagrip-buitenzool.
Vernieuwd bovenwerk
Waar het oude en het nieuwe model vooral in verschillen, is het bovenwerk. Bij de Tecton X2 is dit vervaardigd van Matryx, een stof die licht van gewicht is, zeer goed ventileert en tegelijkertijd erg slijtvast is en goede ondersteuning biedt. Ook de vetering is anders geworden, waardoor de voorvoet wat meer ruimte heeft. En het geeft de schoen een snellere, agressievere uitstraling. Ten opzichte van de Tecton X is de Tecton X2 niet helemaal op gewicht gebleven. De nieuwe Tecton weegt 11 gram meer (252 gram), maar is daarmee nog steeds een hele lichte schoen.
Sonja, Ronald en Timo testten de Hoka Tecton X2 op de Via Valais. Dit is een negendaagse trail van 225 kilometer door het Zwitsers Vallais/Wallis. De tocht voert van berghut naar berghut en veelal door hoogalpien terrein waarbij zelf alle bagage gedragen moet worden. Hieronder lees je hun ervaringen:
Sonja: ‘Voor snelle trainingen en wedstrijden mijn favoriete schoen’
De Tecton X2 voelt vertrouwd als de Speedgoats waar ik al jaren op loop. De zool is net zo comfortabel alleen dan voorzien van een prettige bounce. Op onze negendaagse Via Valais trail waarbij we onder andere door de zware bepakking (circa 7 kg) niet heel reactief konden lopen kwam die bounce natuurlijk niet optimaal tot zijn recht. Maar op de vlakkere paden in Nederland voel ik het veerkrachtige effect van de carbonaten vrijwel direct.
De lip van de schoen had iets dikker gemogen. Zeker tijdens lange steile afdalingen is een extra stukje bescherming van de wreef comfortabel. De kleuren zijn natuurlijk niet echt belangrijk, maar Hoka maakt me als altijd ook nu weer blij met deze fijne kleurencombinatie. Voor snelle trainingen en wedstrijden is de Tecton X2 mijn nieuwe favoriete schoen!
Ronald: ‘Fijne lichte reactieve schoen met uitstekende grip’
Mijn eerste kennismaking met carbon in een Hoka-schoen was de Hoka Carbon X. Een fijne, snel afwikkelende schoen voor op het asfalt. De carbonplaten die in de Tecton X2 zijn gebruikt zijn anders van vorm, wat logisch is aangezien er andere eigenschappen gevraagd worden. Een belangrijk kenmerk van een trailschoen is dat ze je helpen bij het stabiliseren op lastige paden. De opbouw van de tussenzool van de Tecton X2 met de dubbele carbonplaat voorziet hierin volledig. Het blijft toch een uitdaging om een lichte schoen te maken die tegelijkertijd stabiel is. Met zijn gewicht van 252 gram is het absoluut een lichte schoen die ook na 225 kilometer in ruig terrein voldoende stevigheid behoudt in de tussenzool.
Om gewicht te besparen zie je bij veel hardloopschoenen dat het bovenwerk inboet qua stevigheid. Zo ook bij de Tecton X2, na negen dagen afwikkelen en draaien is het bovenwerk veel van zijn stevigheid verloren. De vraag is dan ook of de schoen hiervoor op de markt is gezet. In de Nederlandse bossen is het een heel fijne lichte reactieve schoen met uitstekende grip.
Sonja, Ronald en Timo testten de Hoka Tecton X2 op de Via Valais. Dit is een negendaagse trail van 225 kilometer door het Zwitserse Wallis. De tocht gaat van berghut naar berghut door veelal hoogalpien terrein waarbij alle bagage zelf gedragen moet worden.
Timo: ‘Veel slijtvaster dan de Speedgoat’
Mijn eerste kennismaking met Hoka was met de Speedgoat, zo’n vijf jaar geleden. Op de rotsachtige paden van Tenerife boden ze me een ongekend comfort. In de zomer van 2022 liep ik tijdens de MST-trailreis in Chamonix diverse dagen op de Tecton X. Op de technische trails omlaag liepen ze minstens zo fijn als Speedgoats. Maar een groot pluspunt van de Vibram Megagrip-buitenzool op de Tecton X vond ik de duurzaamheid. Veel slijtvaster. Datzelfde geldt voor de X2. En dat is best fijn. Want we praten hier toch over een schoen van ruim tweehonderd euro. Ik vind de vier millimeter grote en slijtvaste noppen perfect voor op droge bospaden en rotsachtig terrein maar minder geschikt voor in het mulle zand of diepe modder. Verder is het vernieuwde bovenwerk letterlijk een verademing. Het ventileert super en droogt razendsnel.